Tuesday, January 8, 2013

Peraturan Keputusan ditangan anda.


Peraturan 4 untuk bebas kewangan :: Peraturan Keputusan ditangan anda.
Duit hanya kepingan kertas

Setiap hari kita mempunyai pilihan, memilih untuk ke kiri atau ke kanan dalam membuat  keputusan.  Anda perlu memiliki kuasa memilih. Jangan berikan kuasa memilih kehidupan anda kepada orang lain. Kejar impian anda sendiri dan jangan biarkan orang lain meletakkan impian mereka menjadi keutamaan anda.

Jika anda mempunyai beberapa ringgit di tangan sekarang, anda mempunyai kuasa memilih. Anda yang memilih sama ada anda menjadi kaya , kelas menengah atau miskin dimasa hadapan. Pilihan anda jika beberapa ringgit itu anda masukan dalam tabungan untuk masa depan anda. Tetapi orang miskin sahaja yang mempunyai tabiat berbelanja yang kurang terancang.  Ramai juga yang bercita-cita untuk menjadi kaya. Dia mengumpul membeli asset sebenar untuk masa depan mereka.

Dikampung saya, di Muar ramai orang jawa yang mempunyai tanah yang luas di tanam sawit berekar-ekar, untuk menjadi sumber pendapatan mereka. Mereka yang bekerja kuat dari muda menikmati kesenangan dihari tua mereka dari hasil sawit. Pergi mengerjakan haji berkali-kali, tetapi mereka tetap berjimat, low profile dan menjadi jutawan senyap. Mereka ada anak-anak, anak-anak mereka mempunyai kuasa memilih sama ada untuk terus mengekalkan warisan dari bapa mereka. Tetapi mereka perlu memilih untuk belajar menjaga warisan tersebut. Banyak keluarga kaya akan hilang asset mereka apabila diwariskan kepada generasi seterusnya.

Sebanyak 80% dari populasi manusia mengatakan banyak masalah jika menjadi kaya, dengan itu ramai memilih untuk tidak menjadi kaya. Mereka selalu berkata “saya tidak minat dengan duit”, “saya masih muda dan banyak masa untuk kumpul duit”, “saya tak mungkin kaya”. Bagi saya masa adalah asset yang paling berharga. Kita tidak boleh menjadikan alasan tiada wang dan menyebabkan kita tidak belajar. Anda patut memilih setiap hari apa yang mahu kita lakukan dengan masa, wang dan apa yang ingin kita belajar hari ini. Jika anda ingin berubah dari pemikiran semalam ianya bergantung kepada siapa yang anda jumpa hari ini dan buku yang anda baca.  

Pelaburan paling beruntung adalah melabur dengan diri sendiri. Empat tahun dulu saya ada menghadiri satu seminar hartanah di Kuala Lumpur. Saya hanya membayar beberapa ratus untuk yuran menghadiri krusus yang dijalankan. Dari seminar itu saya mendapat banyak idea dalam pelaburan hartanah. Saya telah melabur jutaan ringgit dan meraih untung dengan pelaburan itu. Ini adalah salah satu contoh saya maksudkan anda punya pilihan setiap hari, jika pilihan anda untuk menjadi seorang yang kaya. Itu pilihan anda. Saya harap anda faham..
Pada masa itu, saya juga punya pilihan. Saya boleh melabur hartanah tetapi tidak belajar teknik yang betul untuk melabur.  Tetapi saya membuat pilihan untuk belajar supaya keuntungan yang dibuat berlepat kali ganda. Ramai juga yang mahu mulakan perniagaan tetapi tidak belajar bagaimana mahu berniaga. Menyebabkan mereka membayar harga yang mahal dengan kegagalan perniagaan mereka, tidak belajar dan buat lagi juga rugi semula...itu juga pilihan anda.

Anda juga boleh memilih untuk melihat dan menganalisa kejayaan orang. Anda boleh memilih untuk mengikut jejak langkah mereka, menganalisa keputusan-keputusan yang mereka buat dan belajar dari kesilapan yang mereka lakukan. Anda juga punya pilihan hanya bersembang di kedai kopi dengan kekaguman anda pada mereka yang setiap hari terus kaya raya seperti syed mokhtar al-bukhary,  warren buffet dan tokoh usahawan ditempat anda.

Anda tidak boleh angkuh dengan idea orang walaupun anda bijak. Anda boleh menganalisa keputusan yang mereka buat, mereka nasihatkan anda dan anda punya pilihan untuk membuat atau tidak. Samalah juga dengan persepsi bacaan anda dengan artikal ini. Selamat mencuba

Baharuddin Mohamed : Rakan Motivasi Anda

No comments: