Monday, January 7, 2013

Peraturan 4 untuk bebas kewangan :: Kuatkan semangat untuk berniaga.

GAGAL itu biasa, Teruskan usaha...itu baru LUAR BIASA.

Peraturan 4 untuk bebas kewangan :: Kuatkan semangat untuk berniaga.

Sekiranya ditanyakan ramai orang, “siapa nak kaya?” tentu ramai yang angkat tangan dan berkata “saya mahu bebas dengan masalah kewangan sekarang”. Tetapi ramai yang tidak tahu kenapa dia perlu kaya dan dia perlu berniaga. Menyebabkan sesetengahnya akan negative dengan kekayaan dari sejarah hidup mereka. Kaya selalu di kaitkan dengan seorang yang sombong, ramai yang selalu menyebut kita perlu bersederhana dan kaya akan membawa kealpaan dunia. Mungkin setengahnya betul dakwaan mereka. Anda mesti mempunyai alasan yang lebih kukuh untuk menjadi kaya dari jawapan biasa-biasa.  

Saya kongsikan beberapa sebab kenapa saya mula berniaga dan berusaha untuk bebas dari kesempitan kewangan. Pertama saya tidak mahu bekerja sepanjang hajat hidup saya. Saya tidak mahu sekadar bekerja kononnya terjamin mendapat gaji setiap bulan dan hanya membeli sebuah rumah dengan berhutang bertahun-tahun rupanya ianya adalah liability bukan asset. Saya tidak suka menjadi hamba duit dan berebut-rebut membayar hutang ke bank setiap bulan untuk pinjaman saya.

Saya tidak suka menjadi pekerja bawahan yang hanya mengajar impian orang lain, impian syarikat, impian kerajaan dan melupakan impian saya. Saya tidak mahu selalu terlepas ke majlis penyampaian hadiah sekolah anak saya, maslis sukan mereka dan mengajar mereka membaca kerana saya terlalu sibuk dengan kerja, saya mahu masa lapang. Saya tidak mahu kerja keras saya selama ini diambil orang lain atau syarikat atau kerajaan setelah saya tiada diduna ini, orang kaya mewariskan segala hartanya kepada anak-anaknya atau orang yang dia sayang.

Saya mahu bebas melancong kemana sahaja saya suka dan saya mahu lakukan semua ini semasa saya masih usia muda. Saya hanya mahu hidup bebas dengan mengawal hidup saya sendiri dan kehidupan saya. Saya juga mahu wang bekerja untuk saya bukan saya bekerja untuk wang.

Ini semua lahir dari lubuk hati saya dan bagaimana dengan anda?. Jika kita tidak cukup kuat semangat dan tidak cukup alasan untuk mengubah diri kita, kita tidak akan mencapai apa yang kita impikan. Saya lihat kebanyakan mereka yang berjaya pernah gagal, tetapi perbezaan mereka yang Berjaya dengan mereka yang terus gagal adalah mereka dapat menangani masalah mereka dengan terus berusaha menuju kejayaan. Saya targetkan untuk bebas kewangan pada umur saya 40 tahun dan umurnya makin hampir tiba tetapi target nya belum lagi tercapai.

Saya berharap perjalanan untuk kaya itu satu laluan yang mudah tetapi pada hakikatnya bukanlah sangat mudah. Tetapi ianya juga bukan sesuatu yang terlalu susah dan mustahil untuk dicapai. Pengajaran yang saya dapat dalam perjalanan ini adalah sekiranya kita tidak mempunyai sebab yang kukuh atau matlamat yang jitu dengan sesuatu perkara, semua apa yang hendak dicapai menjadi semakin susah.
Baharuddin Mohamed :: Rakan Motivasi Kewangan Anda.

No comments: