Sunday, January 20, 2013

Nasihat Usahawan (2)


Kita harus percaya dengan diri kita sendiri apabila tiada seorang pun yang percaya. Itu yang akan membuatkan anda berjaya. Berusahalah dan terus berusaha untuk mencapai apa yang anda inginkan. Setiap kali anda di uji dengan kesusahan anda tidak perlu cepat mengalah dan menyerah kalah kerana kadang-kala kita berada di jalan yang betul dalam langkah-langkah kejayaan. Anda pasti Berjaya sama ada lambat ataupun cepat.



Anda tentu tahu perbezaan antara aset dan liabiliti, dan belilah aset. Orang biasa akan mendapatkan liabiliti, tetapi mereka sangkakan ianya aset. Aset adalah sesuatu yang memasukan wang ke poket saya. Liabiliti adalah sesuatu yang mengeluarkan wang dari poket saya...pilihlah...itu pilihan anda.


Bukan mudah memulakan sesuatu perniagaan tetapi lebih susah meneruskanya.

Lebih banyak anda berharap, lebih besar kebarangkalian anda untuk kecewa. Buat sesuatu jangan mengharapkan sesuatu.

"Ubahlah diri anda, dari keadaan anda sekarang kepada keadaan yg anda inginkan. Dari seorang yg biasa-biasa sahaja, kepada seorang yg luar biasa. Dari seorang yg takut kepada kejayaan, kepada seorang yg sentiasa mencuba pelbagai kaedah utk berjaya, lebih berjaya dan terus berjaya."

Motivasi::Tiga cara menjana daya "kreatif" seorang usahawan itu adalah matlamat perniagaan yg jelas, masalah yg mendesak dan persoalan yg fokus. Latih diri anda menjadi lebih kreatif. kreatif dlm berniaga, kreatif dlm membuat keputusan, kreatif dalam pemasaran

Apa kelulusan akademik anda, berapa tinggi pendidikan anak kita?. Phd?, master, degree atau diploma?. itu semua tak guna kalau semua anak kita tidak pandai memandikan ibu dan ayah nya ketika kita tak da nanti... orang yang bijak adalah melihat dan bersedia mengubah kekurangan dirinya.

Ramai yg besar, tidak kurang juga yg kecil. Ramai yg sihat, ada yg sakit. Ramai yg kulitnya hitam, ada yg putih. Pasti ramai yg kaya, tak kurang juga yg miskin. Ada yg tua, ada yg masih muda. Ada lelaki, ada perempuan. Tetapi tujuan mereka satu menghambakan diri pada ALLAH yg satu. Kita semuanya sama disisiNYA. Buang lah jauh-jauh sombong kita itu, kita hanya hambaNYA, hingga diri kita ini adalah hakNYA

Anda akan makin bermotivasi apabila Anda mengejar satu matlamat saja dalam satu masa. Capai dulu matlamat tu dan jangan ubah selagi masih belum berjaya dicapai walau sesusah cemana pun usaha mencapainya. Itu sebabnya matlamat yang kita sasarkan perlu realistic untuk mencapainya mengikut masa yang di tetapkan. selamat mencuba..

Motivasi::Walau banyak kejayaan yg anda bawa dlm hidup anda. kegagalan juga menjadi ukuran orang. Oleh itu bekerjalah sepuluh kali ganda bagi memastikan anda tidak gagal lagi.

"Masa ada 3 sahaja. Semalam , Hari ini dan Esok". Semalam telah berlalu, Esok belum pasti . Yang ada hanya hari ini. Gunakan kesempatan ini utk membuat kebaikan sebanyak mungkin yg kita mampu.

1 comment:

Anonymous said...

salam tuan tanah.. saya ingin bertanya pendapat dari tuan yang berpengalaman, jika kita ada sumber kewangan cth 100k-200k mcmtu. kemanakah patut kita invest dahulu,samada perniagaan atau pembelian asset? cth; bina rumah sendiri cash dan kereta cash.. saya ragu2 untuk habiskan modal 100k-200k itu semata-mata untuk bina perniagaan yang akan datang boleh mendatangkan risiko. sedangkan saya masih belum mempunyai rumah sampai sekarang,masih menyewa. jadi saya nak bertanya pendapat, yang mana lebih releven patut saya buat adakah membina perniagaan dan terus menyewa rumah? atau membeli harta spt rumah dan kereta dengan keseluruhan cash dan terus bekerja bawah org spt biasa? -mohon pencerahan-tq..