Tuesday, January 22, 2013

Marketing yang boleh meningkatkan jualan anda.



Idea yang mungkin boleh meningkatkan jualan kedai @ produk anda :: 
1. E-mail


Ianya cara marketing yang paling murah dan paling mudah. Ianya perlu dibuat dengan terancang.

• Pastikan buat database lengkap dan hantar 50 email kepada bakal pelanggan baru. Alamat email boleh diperolehi dengan mudah dari laman web. Buat kepada targeting pelanggan yang dekat terlebih. 

• Perlu buat setiap hari, jika sehari 50 email berapa pelanggan baru yang telah kita hantar maklumat jika sebulan, jika setahun?

• Iklan perlu betul-betul teruja, ada sedikit promosi dan ingatan bagi pembaca. Jangan hanya makluman kosong atau email yang terlalu panjang.

2. Mulakan  marketing take-out and delivery service

Mungkin sudah masanya untuk anda mempunyai services delivery rumah ke rumah atau pejabat ke pejabat untuk meningkatkan jualan. Saya juga tidak pasti adakah perkara ini sesuai untuk perniagaan anda. Tetapi jika ianya berlaku, anda adalah produk pertama yang mempunyai perkhidatan sebegitu. 


1    3. Try up-selling

Selain dari menggunakan marketing buat strategy untuk menjual produk yang paling mahal, paling sedap dan paling banyak kepada pelanggan. Wujudkan pakej – pakej baru kepada mereka yang berkumpulan. Perlu di latih kepada yang mengambil pesanan pelanggan. 


1.      4. Mengatasi masalah lambat deliver
Kemungkinan boleh wujudkan jenis menu cepat khas buat mereka yang nak makan cepat, nak kerja. Masakan nya sudah tersedia terlebih dahulu. Saya tidak pasti ianya boleh dilaksanakan atau tidak.

2.      5. Host event
Cuba fikirkan jenis event dan crate event supaya ada yang datang seperti yang telah dilakukan sebelum ini contoh hari ibu, hari bapa, hari kekasih, pakej tahun baru cina, pakej istimewa, wujudkan pelawak ke, live band sesekali....dan banyak lagi. Ianya tidak dibuat secara kerap. Infomasi yang kita mempunyai bilik dibelakang juga tidak diberi.

3.      6.  Antara pelanggan yang perlu dijaga adalah pelanggan yang setia
1/3 teorinya mereka yang akan datang dan datang lagi ke restoran kita adalah pelanggan yang selesa dengan perkhidmatan kita. Wujudkan personal touch dengan pelanggan kita. Minta bantuan mereka untuk bawa bakal pelanggan baru. Sesekali wujudkan give atau hadiah kepada mereka yang setia. Mungkin cadangan card diskaun boleh di cuba semula ...MUNGKIN.
 
4.     7.  Website, blog dan facebook
Wujudkan website atau blog yang member impak yang besar. Berikan infomasi pada saya jika anda perlukan pertolongan saya untuk perkara ini. Buat marketing secara berkala terhadap beberapa pagebook , layan kerenah pelanggan. Masukan gambar dan event, mereka akan lebih mempercayai melalui gambar. Facebook buat secara berkala contohnya 2 kali seminggu isi dengan infomasi praduan dan gambar , cuba tambahkan pengguna dalam facebook.

5.     8.  Traditional marketing
Jika kita buat marketing jenis lain , cara ini perlu terus berjalan. Cari saluran maklumat yang paling sesuai dengan kita. Face to face dengan memberi flayer info di pekan-pekan atau pasaraya. Masuk kan flayer ke dalam surat khabar

6.     9.  Perlu ada target jualan harian dan bulanan
Target jualan ini perlu disampaikan kepada semua warga dimpian supaya mereka bersama-sama faham.

7.      10. Menggunakan apa yang kita ada
Kita ada staf, minta semua bantu kita dengan memberikan maklumat akal pelanggan. Kita ada hotel, cuba fikirkan jualan paksa dengan mereka misalnya member satu pakej termasuk makan malam + penginapan.

8.      11. SMS
Saya masih percaya cara ini adalah paling berkesan dan paling cepat. Cuba dapatkan seberapa banyak number telipon pelanggan dengan promosi yang kita jalankan. Untuk mendapat maklumat pelanggan dapatkan dari praduan cabutan betuah. Kumpulkan phone number dari database yang lepas. Seingat saya kita pernah ada masa kita buat kopitiam dulu, cari semula. Jangan pula buat sekali setahun ...buatlah 2 minggu sekali dan ayat promosi perlu power.


No comments: