Idea yang mungkin boleh meningkatkan jualan kedai @ produk anda ::
1. E-mail
Ianya cara marketing yang paling murah dan paling mudah. Ianya perlu dibuat dengan terancang.
• Pastikan buat database lengkap dan hantar 50 email kepada bakal pelanggan baru. Alamat email boleh diperolehi dengan mudah dari laman web. Buat kepada targeting pelanggan yang dekat terlebih.
• Perlu buat setiap hari, jika sehari 50 email berapa pelanggan baru yang telah kita hantar maklumat jika sebulan, jika setahun?
• Iklan perlu betul-betul teruja, ada sedikit promosi dan ingatan bagi pembaca. Jangan hanya makluman kosong atau email yang terlalu panjang.
2. Mulakan marketing take-out and delivery service
Mungkin sudah masanya untuk anda mempunyai services delivery rumah ke rumah atau pejabat ke pejabat untuk meningkatkan jualan. Saya juga tidak pasti adakah perkara ini sesuai untuk perniagaan anda. Tetapi jika ianya berlaku, anda adalah produk pertama yang mempunyai perkhidatan sebegitu.
1 3. Try up-selling
Selain dari
menggunakan marketing buat strategy untuk menjual produk yang paling mahal,
paling sedap dan paling banyak kepada pelanggan. Wujudkan pakej – pakej baru kepada
mereka yang berkumpulan. Perlu di latih kepada yang mengambil pesanan
pelanggan.
1. 4. Mengatasi masalah
lambat deliver
Kemungkinan
boleh wujudkan jenis menu cepat khas buat mereka yang nak makan cepat, nak
kerja. Masakan nya sudah tersedia terlebih dahulu. Saya tidak pasti ianya boleh
dilaksanakan atau tidak.
2. 5. Host event
Cuba
fikirkan jenis event dan crate event supaya ada yang datang seperti yang telah
dilakukan sebelum ini contoh hari ibu, hari bapa, hari kekasih, pakej tahun
baru cina, pakej istimewa, wujudkan pelawak ke, live band sesekali....dan
banyak lagi. Ianya tidak dibuat secara kerap. Infomasi yang kita mempunyai
bilik dibelakang juga tidak diberi.
3. 6. Antara
pelanggan yang perlu dijaga adalah pelanggan yang setia
1/3 teorinya
mereka yang akan datang dan datang lagi ke restoran kita adalah pelanggan yang
selesa dengan perkhidmatan kita. Wujudkan personal touch dengan pelanggan kita.
Minta bantuan mereka untuk bawa bakal pelanggan baru. Sesekali wujudkan give
atau hadiah kepada mereka yang setia. Mungkin cadangan card diskaun boleh di
cuba semula ...MUNGKIN.
4. 7. Website,
blog dan facebook
Wujudkan
website atau blog yang member impak yang besar. Berikan infomasi pada saya jika
anda perlukan pertolongan saya untuk perkara ini. Buat marketing secara berkala
terhadap beberapa pagebook , layan kerenah pelanggan. Masukan gambar dan event,
mereka akan lebih mempercayai melalui gambar. Facebook buat secara berkala
contohnya 2 kali seminggu isi dengan infomasi praduan dan gambar , cuba
tambahkan pengguna dalam facebook.
5. 8. Traditional
marketing
Jika kita
buat marketing jenis lain , cara ini perlu terus berjalan. Cari saluran
maklumat yang paling sesuai dengan kita. Face to face dengan memberi flayer
info di pekan-pekan atau pasaraya. Masuk kan flayer ke dalam surat khabar
6. 9. Perlu ada target
jualan harian dan bulanan
Target jualan
ini perlu disampaikan kepada semua warga dimpian supaya mereka bersama-sama
faham.
7. 10. Menggunakan
apa yang kita ada
Kita ada
staf, minta semua bantu kita dengan memberikan maklumat akal pelanggan. Kita ada
hotel, cuba fikirkan jualan paksa dengan mereka misalnya member satu pakej
termasuk makan malam + penginapan.
8. 11. SMS
Saya masih
percaya cara ini adalah paling berkesan dan paling cepat. Cuba dapatkan
seberapa banyak number telipon pelanggan dengan promosi yang kita jalankan. Untuk
mendapat maklumat pelanggan dapatkan dari praduan cabutan betuah. Kumpulkan phone
number dari database yang lepas. Seingat saya kita pernah ada masa kita buat
kopitiam dulu, cari semula. Jangan pula buat sekali setahun ...buatlah 2 minggu
sekali dan ayat promosi perlu power.
No comments:
Post a Comment