Thursday, January 10, 2013

Kuasai formula baru dan belajar dengan cepat

Nasi beriani Batu Pahat

Di Batu Pahat, makanan yang selalu di sebut orang adalah nasi beriani. Anda perlu belajar masak nasi beriani, perlu tahu resipinya, kalau tak ingat ditulis dalam buku dan melihatnya semula bila hendak memasak. Orang kata kalau nak masakan nya sedap perlulah belajar pada mereka yang pakar dan lama memasak dan berniaga nasi beriani. Nasi beriani gam dan beriani power kambing selalu disebut-sebut disini. Begitu juga halnya syarat yang sama diperlukan untuk memjana wang, anda perlu tahu bagaimana resipinya membuat duit.

Kita adalah apa yang kita pelajari. Anda akan berubah cara pemikiran anda hari ini berbanding semalam bergantung kepada buku yang anda baca dan orang yang anda jumpa. Jadi, berhati-hati siapa yang kita jumpa kerana minda boleh mempengaruhi keputusan kita setiap hari.

Di sekolah atau universiti mengajar formula yang sama iaitu bekerja demi wang, belajar bagaimana bekerja untuk mendapatkan wang. Formula biasa adalah ramai orang bangun tidur, pergi kerja, tunggu gaji, bayar bil, kadang-kadang menyimpan, melabur dan pergi kerja semula. Ini formula asas atau resipinya. Jika anda bosan atau penat dengan apa yang sedang anda buat, caranya mudah dengan menukar formula diatas yang dapat menjana wang.

5 tahun dulu saya menghadiri sebuah seminar mengenai hartanah di Kuala Lumpur. Dari hari itu saya minat belajar mengenainya setiap hari. Seterusnya saya mempraktikkan apa yang diajar dan akhirnya saya telah membuat untung yang banyak dari perlaburan yuran dalam kursus itu, sangat banyak beribu kali ganda. Maksudnya saya telah belajar formula atau rasipi baru bagaimana menjana wang dan mengaplikasinya. Malangnya ramai diantara kita telah banyak belajar formula tetapi tidak diguna pakai. Berapa lama pun anda belajar, berapa banyak pun buku yang anda baca, berapa ramai pun pakar yang anda jumpa tetapi anda belum bermula ianya tidak ada apa-apa makna.  

Saya sudah suka dengan formula tersebut, cara baru menjana wang. Selepas menguasainya saya mencari peluang mempelajari formula baru. Saya baca lebih banyak buku, saya hadir lebih banyak seminar dan bengkel. Saya akui bukan semua maklumat saya terima digunapakai. Memang banyak bengkel, seminar dianjurkan tetapi banyak mengajar dalam pelaburan tradisional. Kolej-kolej, sekolah atau university itu ilmunya baik, bagus untuk bermula. Tetapi saya selalu mencari formula yang lebih pantas. Belajar dengan pantas dan mengaplikasikan dengan pantas. Dengan formula itu, anda boleh menjana wang pendapatan setahun anda sebelum ini dengan hanya bekerja sehari.  Ianya bukan mustahil.

Saya percaya, dalam dunia serba pantas ini apa yang kita tahu tidak lagi diambil kira kerana selalunya apa yang kita tahu adalah perkara lama. Yang lebih penting dan diambilkira adalah berapa cepat kita belajar mengaplikasikannya. 

No comments: