Wednesday, December 19, 2012

Business Coaching

Anda perlu merancang dalam perniagaan anda, "gagal merancang, anda merancang untuk gagal". 

Saya berikan beberapa sebab mengapa anda perlukan coaching dalam bisnes yang anda buat. dalam menjalankan perniagaan atau mahu mulakan perniagaan, seringkali kita menghadapi masalah, Jika anda mempunyai antara masalah-masalah dibawah, anda perlukan masa untuk belajar sesuatu dari saya. 
  • Anda telah mempunyai idea berniaga, tetapi masih tidak bermula..
  • Bekerja lebih masa dari waktu dari sepatutnya setiap hari tetapi tahap pencapaian perniagaan masih ditakuk lama. mengapa ianya berlaku ?
  • lebih banyak masa bekerja berbanding waktu bersama keluarga. Ianya tidak perlu berlaku, ada masalah pengendalian bisnes anda.
  • menghabiskan banyak masa tentang operasi perniagaan sekarang dari mengembangkan bisnes anda.
  • Cashflow bisnes anda yang sangat ketat dan jumlah keuntungan tidak memadai berbanding usaha yang telah dicurahkan
  • Sukar mencari pengurus yang baik untuk menjalankan perniagaan anda
  • Selalu hilang fokus dan motivasi anda dan staf anda
  • Strategi jualan yang tidak memuaskan
  • Kebergantungan bisnes terlalu bergantung kepada anda, jika anda tiada bisnes tidak boleh / sukar beroperasi
  • Anda masih bekerja dalam perniagaan anda
  • Anda tidak rasa gembira dengan apa yang anda buat sekarang

Seminar Hujung Tahun 2012



Seminar termurah pernah saya buat untuk membantu mereka yang tercari-cari punca menjana pendapatan.

Seminar "Rahsia  buat duit dengan MENULIS"
Lokasi : D'impian Inn Shah
Tarikh : 22 Dec 2012 (9 pagi - 12 tengah hari)
Yuran : RM 40.00 untuk 100 0rang pertama

Seminar "Rahsia buat duit dengan FACEBOOK"
Lokasi :  D'impian Inn Shah Alam
Tarikh : 22 Dec 2012 (2 petang - 5 petang)
Yuran : RM 50.00 untuk 100 0rang pertama

'Business Talk santai berkongsi pengalaman'
Lokasi : Shah Alam (Kedai kopi)
Tarikh : 23 Dec 2012 : Ahad Sasi (9 pagi - 12) dan sasi (2 tgh hari - 5 petang)
Yuran : RM 100.00 seorang

Pakej A : Seminar "Buat duit dengan MENULIS" : harga RM40.00
Pakej B : Seminar "Buat duit dengan FACEBOOK" : harga RM50.00
Pakej C : 2 seminar diatas dengan harga : RM70.00
Pakej D : Business Talk santai berkongsi pengalaman : RM100
Pakej E : 2 seminar + workshop : RM150.00

Bayaran kepada ::
Baharuddin Mohamed (Maybank Acc: 151052252907)
Tuan dan puan MESTI email pembuktian bayaran kepada mybaha76@yahoo.co.uk
dgn sertakan 1)NAMA PENUH 2)Phone Number 3)Email 4) jenis Pakaj

Tuesday, December 4, 2012

'Workshop Business Coaching 2013'



PELUANG HEBAT!!!

Lokasi : D'impian Inn Hotel Shah Alam
Tarikh : 5 January 2013 : Sabtu (9 pagi - 5 petang)
Yuran : RM 300.00 seorang 

Lokasi : Bangi
Tarikh : 6 January 2013 : Ahad (9 pagi - 5 petang)
Yuran : RM 300.00 seorang 

Lokasi : Melaka (akan dimaklumkan)
Tarikh : 12 January 2013 : Sabtu (9 pagi - 5 petang)
Yuran : RM 300.00 seorang 

Lokasi : Johor Baharu (Akan Dimaklumkan)
Tarikh : 19 January 2013 : Sabtu (9 pagi - 5 petang)
Yuran : RM 300.00 seorang 

Pakej Promosi : Bayaran sebelum 30 December 2012 :: RM250.00

Bayaran kepada ::
Baharuddin Mohamed (Maybank Acc: 151052252907) 
Tuan  dan puan MESTI email pembuktian bayaran kepada mybaha76@yahoo.co.uk 
dgn sertakan 1)NAMA PENUH 2)Phone Number 3) Alamat Email



Hari ini kita lihat begitu ramai yang teruja untuk jalankan perniagaan. Adakah mereka benar-benar tahu bagaimana menjalankan bisnes dengan kaedah yang sebenar? Sudah cukupkah dengan hanya membaca infomasi di internet, di forum, ebook, buku, video, facebook dan blog?, seperti saya dulu ramai yang gagal. Sebenarnya ramai yang tidak tahu bagaimana mahu memulakan perniagaan pertama mereka. Ramai juga yang sudah bertahun-tahun berniaga tetapi banyak masalah perniagaan,

Kenapa ini berlaku?

Antara sebabnya ialah mereka ini TIDAK ADA mentor atau guru sebenar yang boleh membimbing mereka melakukan dengan cara yang betul dan cara yang lebih berkesa dalam perniagaan. Antara mahu dengan tidak sahaja.. Tepuk dada tanya diri sendiri.

Saya cuba kongsikan pengalaman dan melihat kekuatan dan kelemahan yang ada pada tuan-puan, inysaallah pengalaman lama dan mengendalikan lebih 20 syarikat memberikan saya semangat untuk terus membantu anda. 





Berniaga bersama abah


Masa saya kecil arwah ayah saya selalu membawa saya jika dia berniaga. Dia suka menjaja, lelong barang dengan harga murah. seingat saya dibelinya petai sebonet kereta di kuala pilah dan di jualnya di muar, durian di tangkak, ikan di parit jawa ... Kekadang laku kekadang tidak. Tapi ayah saya kata " berniaga ni sentiasanya untung, bila dijual barangnya LAKU dapatkan DUIT. Jika tak laku di sedekah barangnya dapatnya PAHALA, keduanya untung belaka". Kini semuanya kenangan ...bersamanya.

Thursday, November 29, 2012

Jual diri dulu baru jual produk.

Kenangan penulis di Australia
saya menasihatkan kepada semua yang berniaga menggunakan sebaik mungkin teknologi internet sebahagian teknik pemasaran mereka, ianya benar akan melonjakan sale anda. Terutamanya teknologi facebook, dulu anda perlu mengambil database seperti no phone, alamat dan lain-lain untuk anda memastikan consistent contact, consistent reminder, dan consistent follow-up” dengan customer tetapi dengan adanya facebook semua perkara ini tidak perlu lagi. 

Saya telah berjumpa seorang sahabat saya yang boleh membuat jualan kereta secara purata 30 buah sebulan dengan hanya baru menceburi bidang tersebut selama setahun. saya tanyakan rahsianya...katanya rahsia FACEBOOK. 

Aktifkan diri melalui Facebook sebab ramai prospek suka duduk depan facebook jumpa dia di facebook jer...Di facebook ni, jangan buat banyak promosi, nanti orang menyampah. Tapi, ambik peluang untuk kongsikan tips dan apa sahaja yang positif yang boleh membuatkan hidup mereka lebih baik. Mungkin beberapa perkara yang anda tahu, jika anda mahir dengan kereta ..berikan tip berkenaan kereta dan seterusnya. Barulah facebook memberi manfaat untuk semua.

Friday, November 23, 2012

Bab 17 :: Orang kaya adalah penyangak?

Berkereta besar selalu di label seorang yang KAYA. Kaya selalu dikaitkan dengan tamak, sombong, ambil hak orang dan jahat. Ramai juga muslim mempunyai kekayaan, kesenangan dalam masa yang sama masih taat pada Allah, isteri dan suami yang baik. IMPAIN anda adalah hak anda.

Dari kecil mak selalu cakap, kita perlu lebih bersedarhana, tetapi sederhana itu dimana level nya. Cikgu cakap kalau kaya nanti awak lupa diri, tak sembahyang, tamak, jangan dikejar kaya sangat. bila khawin pula, isteri cakap "cukuplah apa yang ada, nanti kalau abang banyak duit abang khawin lain". Semua perkata tentang KAYA lebih ditonjolkan adalah seorang penyangak, tamak, jahat dan lain-lain perkara negatif. Ini menyebabkan kita selalunya akan dianggap terlalu ke kiri atau terlalu kekanan jika kita kaitkan dengan kekayaan, kita akan keseorangan. Selalu terjadi adalah mereka hanya berkata-kata dimulut untuk berjaya dan kaya tetapi hati dan pemikiran mereka tidak percaya mereka boleh jadi kaya. Mereka sebenarnya takut.

Saya tanyakan, tidak ada ke orang yang miskin tetapi sombong, tidak ada ke orang miskin tetapi tidak sembahyang, dan tentu ada orang miskin tetapi kahwin dua, tiga dan empat. Dari pengalaman saya, bercampur dengan mereka yang kaya, perjawatan, berkereta besar, bergelar dato', lebih ramai yang baik, sopan santun, taat pada Allah, bersyukur dan selalu lebih bersedekah...membuatkan persepsi saya  pada orang kaya sedikit lama sedikit berubah positif.

Cerita :: Dulu, satu masa dulu, saya pernah berkereta kancil, berenjin kecil dan bila membawanya lebih 100kmj sudah bergegar sana sini macam laju sangat. bila memandu di line kanan tiba-tiba kereta besar dari belakang memberi lampu meminta ketepi. Hati saya jadi panas, walaupun saya ketepi, dalam hati saya akan menyumpah...oh sombong berkereta besar ya. Saya juga telah pernah berkereta besar dan berenjin besar seperti Mercedes, BMW, Honda kereta-kereta berkelas mewah. Rupanya memang sedap membawanya, sedikit sahaja ditekan minyak kereta meluncur seperti peluru. bukan lah orangnya yang sombong, kereta nya yang sedia power. bila power dilihat sombong..sehingga terlupa perbandingan kita pada kereta kancil dan Mercedes...kelakar le pula dan akhirnya kita mengutuk jika kereta itu slow "ada kereta besar, bawa perlahan macam siput" kita mengata.

Cerita diatas boleh kita kaitkan dengan satu lagi cerita saya.  Jika gaji kita seribu sebulan, dan kita dengar si A gajinya 100,000 sebulan. Menyebabkan kita akan bertanya dan membandingkan dengan kita. mana mungkin kita yang bekerja siang dan malam hanya bergaji seribu, apa kerjanya...jual dadah ke hingga gajinya 100 ribu sebulan. akhirnya kekal lah kefahaman yang kaya itu tentu mendapatkan wang secara serong dan menyalahi undang-undang.

sesekali timbul dalam diri kita yang bergaji kecil ini ingin bekerja kuat tetapi dihalang dengan tembok kefahaman tadi. Kita sudah setkan orang yang kaya itu rakus, penipu, ambil duit orang..."jika aku kaya nanti apa orang cakap tentang aku". biasa-biasa sudahlah.

Rahsianya, jika anda ingin meningkatkan nilai anda, tempatkan diri anda pada tempat yang mempunyai nilai pasaran dan menjadi penting. mungkin anda bergaji kecil kerana anda tidak di tempat nilai pasaran dan kerja anda memang bernilai seribu sebulan. mungkin dah faham sedikit sekarang...kerja yang bernilai 1000 tidak mungkin akan dibayar 10,000 sebulan jauh sekali 100,000 ribu sebulan walau 100 tahun lagi.

Apa yang perlu anda buat sebenarnya adalah bertukar tempat kerja atau cara kerja atau bidang kerja dengan meningkatkan kemahiran anda untuk anda lebih bernilai. berdekit-dekit, dari seribu ke dua ribu dan seterusnya 10,000 sebulan hingga lah nilai anda 100,000 sebulan. Apa salahnya anda kekal menjadi seorang yang jujur, taat pd Allah, suami yang baik dan dalam masa yang sama KAYA dan boleh membantu ramai orang. bersedekah pada rakyat Palestine, sedihkan kita nak menderma tapi boleh beri seringgit je.... geram lebih-lebih berdemo sana sini, itu dan ini, bercakap dengan orang kezaliman israil. Tiba-tiba, teringat juga kata ustaz. biarkan sedikit asal ikhlas...sejuk sikit hati tapi apa salahnya beri 100 ribu kalau ada , biar sejuta pun dan ikhlas tentu lebih baik.

MATLAMAT saya dengan penulisan ini adalah anda perlu membuangkan sikap negatif tentang orang kaya, bagaimana mungkin anda ingin menjadi seorang yang berjaya dan kaya jika anda tidak suka dengan gelaran itu.

Wednesday, November 21, 2012

Workshop Business Personal Coaching


Update :: 'Workshop Business Personal Coaching'

Assalamualaikum buat semua sahabat FB, kepada sesiapa yang masih berminat, masih ada beberapa kek
osongan dan bayaran boleh dibuat sebelum 11 pagi 30 Nov 2012. Ada apa-apa masalah sila email kepada saya.

Lokasi Shah Alam
Tarikh :: 1 Decsember 2012 (Sabtu)
Masa : 9 pagi – 5 Petang
Tempat : D’impian Inn, Shah Alam

Lokasi Bangi
Tarikh :: 2 Decsember 2012 (Ahad)
Masa : 9 pagi – 5 Petang
Tempat : Bandar Baru Bangi (Akan diberitahu)

Lokasi Batu Pahat (Sabtu)
Tarikh :: 7 Decsember 2012
Masa : 9 pagi – 5 Petang
Tempat : Tempat :: D’impian Inn, Parit Raja

Lokasi Muar
Tarikh :: 15 Decsember 2012 (Sabtu)
Masa : 9 pagi – 5 Petang
Tempat : Tempat :: D’impian Resort & Training Centre, Muar.

-Yuran :: RM250 seorang, jika suami isteri @ adik-beradik RM400(2 orang).

-Pakej bersama penginapan bilik (FAMILY STANDARD) di d'impian hotel harga RM300 (yuran kursus+bilik penginapan).

-Pembayaran bagi pengesahan tempat boleh dibuat kepada
Baharuddin Mohamed (Maybank Acc: 151052252907) sebelum 30 November 2012. tuan puan MESTI email pembuktian bayaran kepada mybaha76@yahoo.co.uk dgn sertakan 1)NAMA PENUH 2)Phone Number 3)Email 4)Area.

Terima kasih.

Sunday, November 4, 2012

Bab 7: Apakah perlaburan terbaik untuk anda?




Bab 7: Apakah perlaburan terbaik untuk anda?

Ramai yang bertanya saya dengan soalan ini, apakah jenis perlaburan yang terbaik untuk mereka. Jawapan yang saya berikan adalah perlaburan untuk diri sendiri. Ramai yang agak kecewa dengan jawapan yang diberikan saya. 

Dalam dunia reality sekarang, Modal asas setiap manusia adalah ‘rupa’ dan ‘akal’. beruntunglah anda kalau anda punya lebih ‘rupa’, juga nasib anda baik jika anda dapat memaksimamkan penggunaan ‘akal’ anda. Tapi janganlah kedua-duanya tak ada @ tak digunakan. Apa yang saya maksudkan melabur diri sendiri adalah perlaburan melalui pendidikan diri sendiri secara berterusan.  Anda melabur dengan melanjutkan pelajaran anda secara formal seperti menyambung pelajaran ke peringkat ijazah dan lebih tinggi dari itu. Ia juga boleh dimaksudkan denagn rajin membaca majalah, buku dan kartas kerja yang berkaitan. Bukan itu sahaja ianya boleh diperolehi dari pengalaman orang lain dengan menghadiri ceramah dan yang lain-lain.

Saya beri satu contoh mudah, jika anda hanya ada diploma dalam bidang anda dan sekarang anda bekerja. Gaji anda perolehi mungkin RM 3000 dan anda menyambung pelajaran keperingkat ijazah. Setelah anda lulus anda telah diterima naik pangkat setaraf dengan sijil yang anda perolehi. Gaji anda meningkat ke RM4000, lebihan pendapatan anda sekarang RM1000 sebulan . jika disimpan lebihan gajinya selama 20 tahun anda akan perolehi lebih 1 juta berserta faedah, membuktikan perlaburan untuk diri sendiri adalah yang terbaik, tetapi dunia ini tidak semudah itu. Walaupun tidaklah faktor utama  untuk kaya adalah pendidikan tetapi ianya menjadi faktor penting untuk anda menjana lebih banyak pendapatan, menikmatinya dan mengekalkan kekayaan yang anda miliki.
Saya tidak memiliki sijil dalam bidang perniagaan, pengurusan atau kewangan secara formal dari universiti. Bidang yang saya belajar adalah sains komputer. Untuk mendapat ilmu pemasaran, perniagaan, pengurusan dan berkaitan dengan nya saya menbaca lebih 400 buah buku berkaitan denganya lebih dari 5 tahun kebelakangan ini.  Saya juga akan memastikan mencari ilmu dengan menghadiri ceramah motivasi dan teknikal berkaitan perniagaan dan pengurausan.

Perlaburan keatas diri sendiri berbeza dengan perlaburan jenis yang lain. Jika perlaburan lain seperti perlaburan hartanah anda boleh ditarik tanahnya dengan bank jika gagal membayar dan jika perlaburan saham ada turun naiknya. Perlaburan anda pada diri sendiri adalah perkara yang kekal. Tidak ada orang yang boleh merampas pengalaman dan pengetahuan anda. Anda juga akan dihargai lebih dan dibayar dengan apa yang anda laburkan.

Saya percaya dengan perlaburan pada diri sendiri anda akan meningkatkan motivasi anda dari hari ke hari. Cuba anda tanya diri anda sendiri, siapa diri anda 10 tahun dari sekarang?, bagaimana keadaan kewangan kita, anak-anak anda dan lain-lain, anda belum terlambat. Saya percaya jika dijaga dan dilatih dengan baik, minda anda boleh menjana pendapatan berkali-kali ganda. Minda akan mencetuskan idea. Peluang menjana pendapatan bukan boleh dilihat dari mata kasar tetapi ia akan datang dari rasa hati dan minda yang bernas.

Sekarang anda telah berilmu dengan melabur untuk menjadi lebih baik. Masalah yang timbul pula adalah ramai yang tidak dapat menjual kemahiran dan bakat yang ada pada mereka. Ramai yang mempunyai ilmu dan pengetahuan saya lihat dibayar gaji murah untuk apa yang mereka tahu. Beberapa hari lalu kereta saya rosak, seharian saya dirumah sahaja. Saya dibantu oleh seorang makanik kereta dengan hanya kurang 10 minit sahaja dia meperbaiki kereta saya. dia hanya meminta upah yang manimum.
Saya bertanya adakah dia mempunyai kedai sendiri sekarang. Dia tidak mempunyai kedai  sendiri dan bekerja dengan orang selama 15 tahun. 

Saya sungguh sedih dan mencadangkan dia berdikari belajar cara pemasaran dan cara menjana duit dari pengetahuan yang dia ada. Dia terkejut dengan membeliakkan mata bila saya katakan sepatutnya dia sudah berpendapatan RM10,000 sebulan. Dia terduduk dan termenung sebentar, dia baru tersedar yang dia punya bakat besar dan yang penting bagaimana memasarkan kemahiran nya. Pakej nya sudah cukup, dia pekerja rajin, berdidikasi dan berpengalaman luas. Apa yang perlu adalah bertindak untuk memperbaikinya.

Satu lagi contoh, beberapa tahun lalu saya didatangi seorang sahabat lama iaitu seorang dokter mata. Dia telah membuka kedai cermin mata dan berkorban hingga menjual rumah mereka dan tinggal di tingkat dua kedai cermen mata mereka. Selepas 3 tahun kedai mereka dari hari ke hari makin malap dan tidak banyak pelanggan. Alasan utamanya adalah kerana terlalu banyak persaingan dengan kedai cermin mata milik bangsa lain yang sudah lama dan memberi harga murah.

Saya memujuknya untuk meneruskan apa yang dia telah mulakan dengan hanya membetulkan beberapa strategi pemasaran. Pada mulanya dia buntu dan enggan ikut nasihat saya. saya meminta dia memberi ceramah percuma di sekolah tentang penjagaan mata dan memberi diskaun kepada para pelajar dan keluarganya sebanyak 50% kepada yang ingin membuat cermin mata pada hari minggu. Apa yang berlaku berduyun pelanggan baru datang dan dia mula tersenyum riang. Apa pegajaran yang kita dapat disini. Saya berpandangan, walaupun anda mempunyai ilmu anda juga perlu mengabungkan ilmu tersebut untuk diaplikasikan untuk membuat lebih banyak duit. Saya harap anda juga telah sedar, harga anda sebenarnya mahal. Bukan orang yang pandai selalunya tampil kedepan tetapi mereka yang lebih berani.

Tanya diri anda, apa kemahiran anda dan pengalaman anda yang ada untuk menjana duit. Percaya dengan diri anda dan jangan jadikan alasan untuk belajar menjadikan sebab anda tidak boleh berjaya. Tak kiralah anda bekerja dalam bidang apa sekarang, penulis, kerani, mekanik, professor dan yang lain saya pasti anda perkara yang masih tersembunyi membuatkan anda tersenyum menjana kewangan. Sudah, jangan cakap “saya tak tahu”, tak tahu belajar. Gabungan ilmu teknikal dan ilmu perniagaan membawa anda kepada satu tahap yang luar biasa.

Oleh sebab itu belajarlah dan ambil pengalaman dari sekecil dan serendah manapun peringkat anda, anda perlu tahu banyak perkara. Jika anda mempunyai restoran, anda perlu tahu dari perkara asas dapur hinggalah layanan pelanggan dan mengira akaun untung ruginya.

Disekolah atau ditempat kerja anda diajar terlalu terperinci tentang taknikal yang perlu anda tahu. Anda sebenarnya perlu tahu sedikit pengetahuan melihat bakat yang anda ada tadi diaplikasikan menjadi sebuah perkara yang boleh di niagakan. Anda perlu tahu sedikit sahaja untuk banyak perkara.

Dalam satu perjalanan kapal terbang satu ketika dulu, selalunya saya akan membaca buku didalam kapal terbang. Saya disapa seorang yang menghulurkan surat khabar kepada saya. saya menolak secara baik, dengan berkata beritanya banyak merosakkan saya. Dia berkerut dahinya, saya sambil berjenaka menyebutkan banyak unsur gossip sahaja bukan infomasi penting untuk saya. Dia meletak surat khabar tadi dan bertanya secara berminat pada saya. saya menyebutkan, jika anda tidak membaca beritanya hari ini pun anda akan mendapatkan berita itu dari perbualan anda dikedai kopi dengan rakan-rakan anda nanti. Semua rakan anda juga membacanya. Apa yang anda perlu baca sekarang beberapa perkara yang boleh membawa anda lebih maju dari masa ke semasa. Ini tidak bermakna sesuatu yang salah membaca surat khabar ya.

Saya pernah ditawarkan gaji yang sangat lumayan di kota raya suatu hari dulu di syarikat automoboil negara tempat kerja pertama saya bila saya mahu meletak jawatan. Pada masa itu saya tekat untuk saya sambung belajar diperingkat lebih tinggi. Di imbau kembali rupanya tindakan saya itu betul. Saya jadikan kerja untuk belajar sesuatu bukan untuk wang.

Perlaburan anda untuk pendidikan juga akan memastikan keluarga anda terus kaya. Dizaman saya sekarang, mereka yang berduit akan menghantar anak mereka mendapat pendidikan yang lebih baik, mungkin hingga keluar negara. Sedangkan mereka yang kurang duit akan menunggu dan berserah dengan nasib pembelajaran anak mereka. Tepuk dada tanya selera, lihat sahaja anak bangsa cina tentu anda faham apa yang saya maksudkan.

Dunia ini zalim, di Hospital jadual pembedahan diatur mengikut siapa yang lebih muda dan berkebarangkalian besar untuk terus hidup. Jika anda punya duit banyak, perkara itu juga akan diambil kira dengan factor besar. Walaupun nyawa di tangan Allah tetapi itu juga usaha. Anda akan dibuli terus menerus dengan system jika anda terus miskin, tidak berilmu dan hanya berharap sahaja.

Saya mencadangkan mereka yang ingin belajar kemahiran menjual, mereka boleh masuk dalam bidang MLM. Walaupun saya sendiri tidak pernah secara serious dalam bidang MLM tapi saya yakin ianya akan membawa anda kekuatan untuk memberanikan diri anda menjual, bercarita apa yang anda tahu dan berkongsi. Lama kelamaan anda boleh mengaitkan kemahiran anda untuk anda jual. Saya selalu dengar dari mereka yang bekerja, “saya boleh buat kerja, kalau jual menjual ni saya tak pandai. Saya mahu buat apa yang saya tahu sahaja”. Jika anda tidak mahu menukar pendirian ini dan tidak mahu belajar , anda akan kekal seperti ini walau 10 tahun yang akan datang.

"Setiap hari anda berbelanja dgn membayar wang kapada orang lain. Kenapa tidak anda fikirkan bagaimana orang lain boleh membayar setiap hari kepada kita pula mulai sekarang?"

Projek menulis buku :: Maaf sekiranya terdapat kesalahan bahasa dan ejaan . tak sempat nak edit.

Tuesday, October 30, 2012

Bab 6 :: Kenapa perlu anda berniaga dan menjadi kaya?



Rugi sebenarnya jika di Malaysia ni anda tidak terbilang dalam salah seorang dari jutawan. Kenapa? , bila saya katakan anda boleh jadi JUTAWAN, anda takut,anda tidak yakin anda boleh jadi jutawan. Saya bercakap benar, kenapa tidak anda boleh menjadi jutawan sedangkan ramai yang telah menjadi jutawan termasuk pendatang asing sama ada ‘pendatang haram’ atau ‘pendatang halal’.  Mereka hanya berniaga kain, mereka hanya berniaga air ditepi jalan tetapi pendapatan mereka berpuluh ribu sehari. Rumah mereka besar, kereta mereka besar, keluarga mereka bahagia, setiap bulan menghantar duit ke kelaurga meraka di negara asal.
Nah, jadinya bagaimana?. 

Anda sedia maklum 9/10 sumber razaki adalah dari perniagaan.  Sebenarnya menurut kajian 9/10 orang jutawan seluruh dunia adalah dari punca berniaga. Saya cukup percaya dan yakin jika kita punya kemahuan untuk Berjaya alam perniagaan pasti akan tercapai. Tiada jalan singkat untuk berjaya.   Saya memulakan perniagaan saya adalah kerana kesedaran saya tentang setinggi mana pangkat saya ketika saya bekerja sekarang tidak dapat saya wariskan kepada anak cucu saya. Warisan itu bukan sahaja dalam bentuk kewangan tetapi pengalaman, tamadun berniaga dan cara pemikiran.

Saya yakin, minat saya berniaga datangnya dari ayah saya. Semasa kecil dulu, saya selalu membantu ayah saya di kedai cendol depan rumah dan jika cuti sekolah menjual sayuran kampong, ubi kayu dan keledek keliling kampong. Saya juga membuat perkara yang sama kepada anak-anak saya, juga staf saya untuk mereka boleh belajar selok belok berniaga. Mereka harus diterapkan sejak kecil dengan mentaliti berniaga.

Bangsa cina sangat memandang tinggi kepada golongan usahawan walaupun berniaga kecil-kecilan. Berlainan dengan bangsa melayu, mereka lebih suka anak mereka bekerja kerana lebih terjamin, ada cuti, ada pakej kesihatan, kerja ikut masa dan lain-lain. Soalan pertama bila mahu memilih menantu adalah apa perkerjaanya. Digambarkan pula sesetengahnya orang berniaga ini ramai yang bankrupt, kalau kaya nanti sombong, dan pelbagai alasan dengan momokan kosong menyebabkan ramai diantara kita lebih suka makan gaji.

Saya memberi anda beberapa contoh bagaimana aliran tunai yang berlaku setiap hari:- 
1.      Syarikat telekomunikasi seperti Celcom contohnya. Kalau secara kasar ada 1 juta pelanggan sehari. Yang akan mengantar SMS antara satu sama lain setiap 5 minit (selang masa 5 minit la). Dan caj yang dikenakan untuk setiap SMS adalah sebanyak 1 sen. Pendapatan Celcom setiap 5 minit akan jadi RM10ribu. Setiap 5 minit je.

2.      Rating Akademi Fantasia kiranya yang diterbitkan oleh Astro kita kirakan secara kasar 1 juta penonton setiap hari. Bayaran untuk bill Astro, RM1 sehari. Dan kalau pelanggan ni akan maintain guna Astro selama 3 bulan sepanjang tempoh Akademi Fantasia berlangsung. Maka pendapatan Astro akan menjadi RM1juta sehari. Itu belum masuk untuk undi SMS lagi

3.      Setiap orang akan membelanjakan lebih kurang RM10 sehari untuk makan. Bayangkan kalau dalam sesebuah Universiti. Untuk memudahkan kita nampak realiti duit ni. Kira kasar dalam 10ribu pelajar universiti setiap hari yang perlu makan. Maka perbelanjaan untuk makan sehari di sesebuah universiti adalah sebanyak RM100ribu SEHARI. Kalau 10% sahaja yang anda dapat dari 100 ribu saya rasa sudah cukup untuk sebuah cafe kecil.

Sekarang bagaimana? Adakah anda sudah yakin anda boleh menjadi JUTAWAN dengan berniaga?.  Saya sertakan beberapa fakta sokongan kenapa perlu anda berniaga sendiri.  Saya punya ramai rakan yang berpangkat dipejabatnya, di kilang mereka tetapi mereka semua hanya dihormat bila mereka berpangkat besar setelah pancen mereka tidak lagi dipandang. Ramai yang akan bersendirian dan baru mahu memulakan perniagaan sendiri. Makan gaji sebenarnya beresiko tinggi, jika kita sihat dan muda juga bertenaga selalunya syarikat suka tetapi sebaliknya kita sakit dan kurang prodaktif kemungkinan kita diminta meninggalkan syakikat, malang tidak berbau.

Kalau dah semua berniaga macam mana? Jangan risau sebenarnya baik semua orang berniaga dan tentunya apa yang mereka niagakan bukanlah barang yang sama. Saya yakin ramai lagi yang tidak membaca tulisan saya ni dan masih ramai lagi mereka yang takut untuk memulakan perniagaan.

Perkara yang paling menarik dalam pakej berniaga ini adalah anda boleh menjadi BOS kepada diri sendiri. Anda boleh mementukan masa bekerja anda, anda boleh menentukan dimana anda bekarja, anda boleh mementukan berapa gaji anda sendiri juga anda boleh membuat perkara yang anda suka.  Jika anda mahu pendapatan lebih anda berkerja lebih kuat dan anda akan mendapat peluang yang lebih luas.

 "Rahsia untuk bergerak ke hadapan ialah memulakan sesuatu. Rahsia utk memulakan sesuatu ialah memecahkan tugas-tugas kompleks dan sukar kepada tugas-tugas yg mampu di uruskan, dan mulakan perkara pertama"

Saya punya impian untuk berjaya. Dalam perjalanan saya, saya sentiasa berusaha mencari jalan mencapai impian saya. Setalah pulang dari England, saya memulakan bab ke-dua kehidupan kami di Malaysia. Saya meneruskan pekerjaan saya sebagai seorang pendidik disamping itu berdekit-dekit berjinak dalam dunia perniagaan. Saya mulakan dengan projek-projek kecil dikampung,dengan  membeli tanah sawit dan projek tanaman serai. Saya Berjaya dalam semua projek tersebut lebih-lebih lagi projek tanaman serai sehingga dapat saya membina rumah mak dengan hasil kebun sahaja.

Saya ada matlamat berniaga, saya harapkan bangsa saya berubah. Saya cuba membantu siapa sahaja yang minat dalam berniaga melalui pengalaman atau bekerja dengan saya. Saya berasal dari seorang yang susah dikampung. Saya telah kehilangan ayah dalam usia muda saya, mengharap belas ihsan orang dan sangat sukar dalam perjalanan permulaan dulu.

Setelah saya dewasa tidak banyak keluarga saya berubah, kesemua kakak dan abang saya masih bekerja mencari razaki dengan bekerja dengan kerajaan mahupun swasta. Saya melihat anak-anak saya, saya melihat anak-anak saudara saya mereka masih kecil dan mahukan pendidikan. Saya fikir walau sebesar mana pangkat yang saya ada semasa saya bekerja, saya tidak dapat membantu mereka. Akhirnya nanti, mereka akan menjadi golongan yang mengharapkan bantuan lagi, mengharap bantuan kerajaan, meminta-minta kerja, meminta bantuan bank, meminta bantuan dapat kerja, saya tak suka. Tersentak dengan kesedaran itu saya cuba sedaya upaya berfikir untuk berubah, bukan untuk saya tetapi genarasi saya. Saya fikir ramai yang memerlukan bantuan dari saya. Rupanya tenaga dan fikiran kita akan berjalan mengikut impian dan target yang kita sasarkan.

Pernah satu masa saya mempunyai tanah 50 ekar dgn projek sawit dan serai. Saya hanya mengambil masa selama 2 tahun sahaja untuk mendapatkan dan menjalankan projek itu. Ada tanah yang saya pajak ada tanah yang saya beli.

Patutlah penghulu-penghulu lama dulu banyak tanahnya. Bila orang kampong susah, mereka akan bertemu penghulu mengadu masalah mereka dan memohon penghulu membeli tanah mereka. Saya membeli sekaping dua tanah dan bermula dari itu ramai orang kampong mula memberi peluang untuk memjual tanah sawit mereka. Saya nasihatkan kepada anak muda, belilah tanah dan tanamlah sawit, Perkara yang paling mudah dalam dunia. Untuk Berjaya anda jangan beri alasan anda.

Harga sawit pernah melonjak sehingga RM800 setan, saya pernah mendapat duit sawit sekitar RM 20 ribu sebulan utk semua kebun saya. Terus terang saya katakan saya bukanlah seorang ada masa untuk bersihkan kebun, meracun dan membaja. Sehingga ada masa-masanya sehingga berbulan membawa setahun saya tidak masuk kekebun, bukan perkara yang bagus. Semua urusan kebun saya serahkan kepada seorang manager untuk memantau. Saya juga adalah usahawan hartanah, jika ada peluang untuk menjual tanah dengan nilai yang lebih tinggi atau memerlukan kewangan untuk projek lain saya akan menjual tanah tersebut. Setakat ini, saya tidak pernah rugi membangunkan tanah dan berniaga hartanah malah itulah nafas perniagaan saya.

Satu masa dulu, Projek tanaman serai saya meliputi tanah seluas 18 ekar. Saya berpendapat projek ini harus diperkembangkan terutamanya anak-anak muda melayu. Insaallah saya akan membantu dan berkongsi pengalaman dalam ilmu saya yang saya ada dalam bidang ini. Bidang ini boleh memberi pendapatan tambahan kepada kita, dan saya bercaya sekiranya kita berusaha tentu ada jalannya. Perkara ini saya telah melaluinya dan bolehlah dikongsikan bersama. Pendapatan MINIMUM se-ekar tanah 5 bulan adalah 2 – 4 ribu/sebulan. saya akan ceritakan bagaimana anda boleh memperolehi pendapatan ini.

-Seekar tanah adalah seluas 43,560 ka persegi  

-Jarak tanaman serai yang disyorkan adalah 4’x3’ atau 2’ X 3’ . Oleh itu dalam seekar tanah terdapat 3628 rumpun serai.(43560/12=3628)

-Dalam satu lubang tanaman, disyorkan  untuk ditanam dengan 2 batang serai dan satu rumpun serai ini boleh menghasilkan 2kg~3kg serai.

-Harga pasaran sekarang adalah RM2 per kg

-Oleh itu pendapatan kasar adalah 3600 rumpun x 2 kg x RM2 = RM14,400

- Jumlah Perbelanjaan =  Lebih kurang RM4000
 
PENDAPATAN BERSIH PER EKAR  RM 14,400-RM 4,000    =  RM 10,000

RM 10,000.00 / 5 Bulan , sebulan RM 2,000.00 . Dan sekiranya kita ada 10 ekar berapa pendapatan kita sebulan. ini pun saya kirakan pendapatan yang paling minimum. Tetapi ini semua bergantung kepada rezaki dari Allah . Sebenarnya saya tanam serai 2′ x 3′ dan seekar oleh mendapat hasil lebih. Pendapatan seeker bagi kebun yang saya usahakan adalah RM4,000 seekar/sebulan. Jika anda mahu kan pendapatan 40 ribu sebulan, berapa ekar yang harus anda tanam. 

Setelah mendapat sedikit modal dan semangat saya mulakan projek perhotelan. Saya sebenarnya tidak mempunyai pengalaman dalam semua perniagaan yang saya ceburi. Saya  mengambil pekerja dan mereka yang menguruskan projek-projek saya adalah mereka yang pakar dan berpengalaman dalam bidang tersebut, ini adalah jalan singkat.
Dalam berniaga terdapat tiga langkah sebelum anda menjadi seorang usahawan tulin, ini teori saya :

-Langkah pertama, anda perlu pandai cari DUIT.
-Langkah kedua, setelah anda dapat DUIT. Anda perlu pandai mencari projek yang buat DUIT.
-Langkah ketiga, setelah anda pandai mencari projek yang boleh buat duit, anda perlu pandai mencari ORANG yang boleh buat DUIT untuk anda.

Saya memulakan D’impian INN dengan sukar, saya difitnah bermacam-macam dengan kemampuan saya membangunkan sebuah hotel, saya akan ceritakan dalam bab seterusnya ..

Bab 13 :: Bagaimana wang boleh bekerja untuk anda ?

Mari terbang bersama saya 

Satu ketika dulu dan tidaklah terlalu lama. Saya memulakan kehidupan realiti saya sebagai seorang pekarja dalam masa yang sama saya berniaga untuk mencari duit tambahan.  Matlamat saya kerja siang dan malam adalah duit, mencarinya untuk keperluan dan kesenangan. Saya bergelut untuk menjimatkan beberapa ringgit untuk simpanan.  Mencari duit tambahan dengan membuat kerja lebih masa. Hidup saya selasa, tapi masih terlalu berhati-hati. Dari tahun ke tahun saya mulakan kehidupan dengan keluarga bahagia bersama isteri dan anak-anak.  Keperluan saya semakin bertambah dari hari ke hari, hutang rumah dan kereta membuatkan saya semakin bekerja untuk orang lain.

Sedar tak anda sebenarnya ramai yang bekerja untuk orang lain bukan untuk diri sendiri. Pertama mereka bekerja untuk syarikat tempat mereka bekerja. Kedua mereka bekerja dan dapat duit selepas itu membayar untuk kerajaan melalui cukai pendapatan dan akhirnya mereka bekerja untuk bayar hutang dengan bank.  Begitulah perkara itu berputar setiap hari, minggu, bulan dan tahun.

Tiba-tiba saya tersedar iaitu duit perlu bekerja untuk saya bukan saya berkerja untuk dapat duit. Mulai itu persepsi saya berubah, matlamat dan cara saya berfikir turut bertukar.  Saya berkerja untuk melabur, berniaga dan mencari jalan bagaimana hamba baru (sekumpulan duit ) saya boleh berkerja untuk saya mencari lebih banyak duit.

Saya mulakan kehidupan baru saya tanpa hutang. Saya merantau mecuba nasib baru dan pergi ke England bersama keluarga dan tinggal disana 5 tahun. Disana banyak saya belajar erti kehidupan. Kebetulan saya baru berumur 25 tahun tika itu, baru memulakan kehidupan. Saya jual semua asat saya dan bayarkan semua hutang. Saya mulakan kehidupan yang sederhana dengan kepercayaan “bersusah-susah dahulu, bersenang kemudian”.  Banyak perkara menarik akan saya bongkarkan pengalaman indah hidup dinagara orang dalam bab seterusnya.  Perkara yang paling besar yang saya dapat adalah kepercayaan dan keyakinan diri saya tinggi dan saya fokus dengan apa yang saya impikan.   

Dulunya, saya kurang percaya dengan diri saya. Perkara yang negative akan bermain dikepala saya sebelum saya mencuba sesuatu. Saya sangat takut untuk menyebut “saya mahu kaya”, saya takut dengan ketakutan yang dicipta sendiri. Saya takut untuk gagal, saya takut untuk kecewa menyebabkan saya kurang mencuba sesuatu yang baru.  Rupanya setiap perkataan itu adalah doa, menyebabkan jika saya sudah berkata saya tidak boleh Berjaya. Akhirnya saya tidak akan Berjaya atau kejayaan yang diperolehi tidaklah terlalu cemerlang.

Dalam  membetulkan sedikit demi sedikit paksi matlamat saya dalam berniaga memberi saya peluang untuk faham bagaimana menjana duit menjadi duit lebih banyak. Perkara pertama apa yang anda harus lakukan adalah percaya, jangan pandang rameh dan jangan diperlekeh apa yang hendak saya sampaikan.  Anda perlu menukar persepsi negative anda tentang duit. Kadang-kadang saya hairan, ada yang berkata pada saya yang mereka tidak berminat untuk kaya tetapi dalam masa yang sama mereka berkerja 8 jam sehari dan bertungkus lumus mencarinya.

Tukar cara pemikiran anda dengan menyatakan “saya adalah seorang yang kaya dan Berjaya, anda tidak akan begini jika saya mahu kaya”. Tanamkan pada minda anda duit itu penting, dimana duit adalah kuasa. Saya punya ramai kenalan, mereka berlapisan masyarakat. Ada yang bergelar Tan Sri, dato’, professor  hinggalah seorang pekerja buruh, mereka ada yang jutawan hinggalah mereka yang gajinya hanya cukup makan. Saya melihat depan mata saya, mereka yang banyak duit yang sebenarnya banyak membantu dan menderma bukan disebabkan mereka banyak duit tetapi mereke percaya lebih banyak memberi, lebih banyak mereka menerima. Dari Bill gate temilik Microsoft hingga ke Tan Sri SyedMokhtar Al Bukhari mereka mencari duit untuk memberi dan merasakan ramai orang. Saya nak cuba memberi contoh supaya anda tidak lagi mempertikaikan  duit itu boleh membawa kesenangan dan bukan semata-mata membawa kehancuran dan malapataka. Sekarang sudah percaya?
Budak kecil kuasa imejinasinya tinggi, cita-citanya tinggi sehingga anak saya boleh percaya satu hari nanti dia boleh jadi super hero seperti supermen. Rupanya kuasa pemikiran kita tidak dapat dinilai kekuatannya dan tiada hadnya. Kepercayaan pada diri anda akan membawa kejayaan hakiki kepada anda.

R. T. Kiyosaki pelabuh hartanah dan penulis terkenal ada menyebut bahawa “orang miskin dan kelas menengah bekerja untuk duit. Orang kaya mempunyai duit yang bekerja untuk mereka. “
Pelajaran pertama saya belajar dengan ayah saya tentang berniaga adalah perlu berani mencuba. Semasa kecil saya, saya perlukan mainan patung askar, basikal dan spek mata hitam. Semuanya saya tahu dari seorang pelajar sekelas saya disekolah rendah dan dia adalah anak orang berada, ibuny seorang guru. Saya minta pada ayah saya, dia menjawab “cari lah duit”. Soalan saya mudah, bagaimana nak cari duit? , jawapan nya juga ringkas “gunakan akal fikiran”.

Berhari-hari saya dalam kemuraman, tetapi akal saya mula berjalan bagaimana mencipta duit. Saya bekerja ikut ayah, dapat gaji. Saya jual kelapa, kumpul tin  kosong dan beberapa perkara untuk mendapatkan duit. Saya mudah mendapatkan duit dengan tanpa modal hingga saya menjual bungkusan kecil di isi milo mak dirumah dan dibungkus dalam plastic dan saya jualkan semula  di sekolah. Rupanya  saya diajar bagaimana untuk menjana pendapatan.
Bila saya besar baru saya faham semua pelajaran tersebut dimana pentingnya menjana pendapatan dengan menggunakan akal, walaupun saya berniaga tanpa modal tetapi ayah biarkan saya bergembira dengan apa yang akhirnya saya dapat. Kepuasan mendapat sesuatu dengan hasil titik peluh sendiri.

Saya terfikir juga, ramai yang berusaha mendapatkan duit dengan bekerja bersungguh-sungguh saing dan malam tetapi mereka masih miskin, mengapa perkara ini berlaku?. Satu cerita seorang kenalan saya, bekerja suami isteri dengan hidup 2 anak, tinggal di ibu kota. Suami seorang jurutera yang dihormati dan isteri seorang guru. Mengadu pada saya mencari penyelesaian keluar dari  masalah mereka. Jika dihitung dengan betul,setelah membayar semua hutang rumah , kereta, kad kredit dan semua yang lain lebihan pendapatan mereka hanyalah RM300 sebulan. Menggunakan kad kredit 5 keping, untuk alasan kerja. Saya termenung memikirkan nya.

Mereka bangun tidur, kerja, bayar hutang, tidur dan diulang bangun tidur , kerja , bayar hutang dan tidur semula setiap hari, mereka terperangkap oleh jerat hutang.  Anda tidak rasa penat ke?, bekerja setiap hari dari pagi hingga ke malam, berusaha, berfikir, dimarahi pelanggan, ditegur bos...tapi...semua duit tu anda beri pada bank utk bayar hutang, dan ulang semula bulan berikutnya. Bayar diri anda terlebih dahulu dgn menabung sebelum membayar hutang. 

Bila bekerja ramai yang meletakan harga pada dirinya. Mereka berbuat demikian adalah kerana dengan dua sifat iaitu takut dan tamak. Permulaan nya mereka takut tidak memiliki wang dengan berkerja keras untuk memilikinya. setelah mereka bekerja keras dan mendapat gaji, mereka terbayang-bayang barangan dan kemewahan yang boleh dibeli dengan wang. mereka mula tamak utk mendapat banyak wang. wang itu sebenarnya akhirnya dibelanjakan juga dan habis. Akhirnya satu corak kehidupan baru terbentuk dengan "orang bekerja untuk wang". Anda jangan terperangkap dengan corak kehidupan ini, belajarlah untuk wang bekerja untuk anda...

Dulu saya berfikiran kecil, selalu saya takut dengan apa yang saya impikan. Rupanya bila saya takut untuk bercita-cita besar saya semakin jauh dengan impian saya tadi. Semua perkara yang saya impikan menjadi sukar dan susah untuk saya dapat. Menyebabkan saya akan terlalu kecewa jika saya tidak mencapai apa yang saya inginkan. 

Pada masa itu, saya hanya percaya logic biasa. Sebagai seorang anak muda yang baru habis degree cukuplah bergaji lima ribu, cukuplah sebuah kereta, cukuplah mencari dan mengumpul duit untuk sedikit-sedikit untuk bernikah. Saya tidak terfikir dan mungkin boleh pengsan jika diberikan impian yang terlalu besar, contohnya “Aku boleh bergaji 30 ribu sebulan , memakai kereta Mercedes dan membeli rumah bernilai sejuta”. Walaupun pada masa saya berumur 22 saya telah ada pengusahaan dan perniagaan sendiri. Saya menjadi orang biasa-biasa. Saya yakin, anda juga begitu...Lalu saya menghampiri kegagalan disebabkan saya kurang yakin dengan diri sendiri.

Jika hanya yakin pada diri sendiri itu namanya takabur...tetapi jika kita percaya dengan diri sendiri dan yakin dengan kekuasaan Allah itu namanya iman. Saya mula bergerak mempercayai dan berimpikan perkara yang besar-besar. Rupanya jika keyakinan pada Allah bertambah dan percaya semua nya datang dariNYA semua perkara yang susah dan mustahil tadi menjadi senang dan mudah. 

Saya beri cntoh apa yang berlaku pada saya. saya mengimpikan untuk ke mekkah menunaikan umrah dan haji. Saya fikir pada mulanya satu perkara yang sukar, duit belanja, tinggal isteri dan anak, bagaimana kerja saya dan tentu jika saya sudah tua baru dapat saya kesana.

Saya menukar impian, saya berdoa untuk pergi ke mekkah bersama keluarga saya, Allah tunaikan hajat saya hanya dalam 3 bulan saya setkan impian tadi. tiba-tiba rezaki saya berlempah ruah, saya dapat menunaikan umrah dan ditambah bonus dapat bersama semua 11 orang keluarga saya bersama ibu saya dan dapat menaja mereka kesana. Bila dapat membawa ibu saya yang sudah tua dgn berkerusi roda mencapai impian nya...setiap kali saya ingat perkara ini saya akan mengalirkan air mata bersyukur. Alhamdulilah setiap tahun dapat saya menghantar sekurang-kurangnya seorang ahli keluarga saya ke Mekkah ...insyaallah saya nak seramai mungkin merasa pengalaman yang indah ke sana..doakan saya

Anda perlu berusaha, berserah, terima seadanya, ulang semula dari yang pertama. Saya dan anda perlu bercita-cita untuk menjadi kaya raya. Ramai orang yang saya jumpa tidak mempunyai cita-cita besar.

Mereka yang tidak mahu kaya adalah orang yang ego dan pentingkan diri sendiri. Mereka hanya mementingkan dirinya sahaja, tidak memikirkan orang lain sekolah ke tidak, makan ke tidak dan seterusnya.. Jika dia makan, bagaimana jiran nya?, jika anaknya belajar, berapa ramai orang yang tidak mampu lagi utk belajar. Apa salahnya anda bercita-cita utuk memberi seramai orang belajar dengan memberi biasiswa kepada mereka. Orang biasa akan berfikir bagaimana untuk mendapatkan penajaan tetapi orang yang Berjaya berfikir bagaimana untuk boleh memberi biasiswa. Orang biasa fikir bagaimana nak dapat perkhidmatan hospital percuma, orang yang Berjaya berfikir bagaimana mahu membina hospital untuk diberi percuma kepada seramai mungkin..dan seterusnya.

saya selalu terfikir, saya memakai kereta, bagaimana boleh keluarga saya juga punya kereta , sahabat saya punya kereta dan bagaimana boleh saya boleh membantu mereka memiliki kereta. Saya mengimpikan untuk kaya dan saya mahukan kayakan seramai orang yang saya boleh, saya bersekolah, saha mahukan sekolahkan seramai orang yang boleh....kenapa? anda tidak percaya?...saya percaya saya dan anda boleh melakukanya. Jangan terlalu asik melihat dan bercakap kejayaan orang lain sehingga terlupa anda juga mampu Berjaya.

Jadinya bagaimana?. Anda perlu berkorban, mengubah tabiat dan berhijrah dari sekarang...sekarang..sekarang...ya sekarang. Mulakan dengan yang kecil dan apa yang anda tahu, tidak perlu modal besar, jadikan mulut, krativiti fikiran dan tenaga anda sebagai modal pertama anda. 
   

Monday, October 29, 2012

Bab 5: Berniaga sendiri atau bekerja mana lebih baik?

CEO D'impian Group


PROJEK MENULIS BUKU

Bab 5: Berniaga sendiri atau bekerja mana lebih baik?

Lepas habis belajar di universiti saya terus mendapat kerja.  Saya kerja ditempat saya praktikal masa belajar dalam bidang komputer. Masa itu walaupun masa kemelasetan ekonomi dan ramai tak dapat kerja, tetapi  berkerjaya.

Ibu saya suka saya bekerja, katanya kalau berkerja stabil ekonominya, terjamin masa depan dan balik ikut waktu. Mak selalu membandingkan saya dengan saudara saya yang bekerja kerajaan dan berpangkat. Di kampung kalau pilih menantu pun perlu ditanya kerja nya apa, jika sudah dapat bekerja dengan kerajaan atau pun swasta tentu cepat diterima.  

Saya punya sejarah manis dengan arwah ayah saya tentang motivasi berniaga. Dari kecil saya dibawa mengikut beliau berniaga kecil-kecilan. Saya akan diminta menjaja daun ubi dan keledek sekeliling kampung, saya suka kerja itu. Duitnya dibahagi dua sebagai upan, banyak saya jual dan saya akan menerima banyak upah.  Bila ada keramaian seperti ceramah agama atau sambutan perayaan abah akan berniaga kerepek. Perkara yang melucukan adalah mak selalu marah-marah sebab ayah akan jual murah. Abah cakap, jika berniaga kita dapat duit, jika sedekah kita dapat pahala. Kedua-duanya kita untung, perkataan ayah yang masih terngiang-ngiang ditelinga saya. bila saya disekolah menengah dan dewasa sedikit ayah buatkan kedai kecil depan rumah saya, jual cendol dan rojak petis untuk orang kampung, ayah masih bekerja dengan membawa kereta sewa.

Saya dibesarkan dalam dua keadaan persimpangan iaitu membesar dengan fahaman mak dimana bekerja dan berpangkat besar bila besar nanti dan pandangan sebaliknya dari ayah. Tetapi kedua mereka memegang prinsip yang sama dengan pendidikan sahaja boleh mengubah tamadun kita.  Ibu saya akan selalu berletir kepada saya, belajarlah bersungguh-sunguh supaya saya mudah mendapat kerja bila besar.
Ayah pula menasihat untuk saya belajar bersungguh-sungguh supaya besar nanti pandai berniaga dan punya syarikat sendiri, mereka berdua memang tidak sependapat tentang perkara ini. Ayah kata, jika berniaga kita akan mengurus masa sendiri, jika perniagaan maju kita boleh menjadi kaya dan banyak duit. Jika banyak duit kita boleh banyak membantu orang lain bekerja.

Sejak tingkatan 4 saya sudah bersekolah asrama penuh, dibesarkan melalui desplin. Tetapi sejarah lama menjadi kenangan bagi  saya, masa itu apa yang saya tahu adalah saya suka dan minat berniaga jauh sekali niatnya berniaga boleh membawa kekayaan.  Disekolah saya selalu di ingatkan untuk tidak lupa diri, jangan mencari kekayaan sebabnya duit akan membawa kita lupa diri. Digambarkan orang kaya nanti sombong, tak sembahyang, menipu melalui cerita-cerita yang dibawa, kita perlu bersederhana. Tetapi membuatkan saya termenung, adakah orang miskin semua nya rajin sembahyang, rasanya ada juga si miskin sombong .
Menjadi seorang remaja dengan asakan minda dimana saya perlu berjaya dikelilingi dengan nasihat adalah suatu perkara yang bukan mudah. Memilih untuk jadi apa bila besar menyebabkan saya keliru dengan erti kejayaan. Kejayaan pada masa itu adalah mengejar 8 A dalam SPM dan belajar ke luar negara. Saya perlu taat, patuh dengan pattern yang dibuat untuk saya.

Pandangan saya matapelajaran kemahiran hidup satu ketika dulu perlu diteruskan untuk mengasah anak-anak dengan keadaan dan kerja dan kehidupan sebenar. Perkara tambahan yang perlu diajar adalah pengurusan kewangan dan bagaimana menjana duit.  Ianya hanya diajar dengan tidak formal dirumah menyebabkan banyak remaja akan terperangkap dengan masalah hutang dari awal termasuk saya ketika itu.  
Saya punya saudara yang sangat dihormati oleh ibu dan ayah saya,  dia akan djadikan contoh ibu saya setiap kali bercerita tentang masa depan. Masa saya kecil, pak cik saya akan bercerita dengan gembira gred gaji, manfaat perubatan kerja kerajaan, kemudahan cuti , bonos dan lain-lain. Tetapi diakhirnya saya melihat beliau hanya punya sebuah rumah banglo dan sebiji kereta yang masih ada hutangnya bila dia pancen.
Saya membesar dari zaman kanak-kanak ke zaman belajar di universiti. Saya telah punya syarikat sendiri seawal saya tahun kedua di universiti. saya mempunyai kedai komputer, saya punya kereta sewa, saya berniaga printing dan banyak lagi semata-mata untuk menyara yuran pengajian saya dan pembelanjaan mak di kampong dengan ayah sudah pergi buat selamanya, membuatkan saya cepat matang.

 Habis belajar di universiti, saya bekerja. Sambil bekerja saya juga meneruskan minat saya berniaga. Walaupun tidak mengganggu waktu kerja saya, tetapi saya dipandang serong oleh semua pihak. Saya pasti ianya juga berlaku hingga sekarang dengan anda.

Pandangan serong dari keluarga, saya sudah mendapat ijazah dan apa perlunya saya berniaga sendiri. Semua ketakutan diberi kepada saya sebagai contoh penat, nanti rugi, dan lebih baik saya menumpukan dengan kerja dan fokus dengan naik pangkat.

Pandangan serong dari masyarakat, jika berniaga ni macam tak stabil le. Kalau ditanya dikampung. “baha kerja apa sekarang?”. Saya berniaga mak cik. Terus berubah mukanya berkerut 1001 persoalan, biarlah jadi kerani pun lepasan ijazah dan bergaji kecil itu lebih stabil dari orang berniaga, itu pandangan mereka. Pandangan serong dari kawan, enjoy le nak buat apa kerja sampai 7 hari seminggu jom le tengok wayang , hari minggu jalan dengan mak wa.

Pandangan serong dari majikan, walaupun pristasi anda sudah sama dengan eksekutif lain dan waktu kerja anda sama dengan yang lain tetapi perasaan sangsi dari pengurusan tetap ada. Menjadi satu dosa jika anda bekerja dan mempunyai bisnes sendiri di luar. 

Walaupun saya bekerja masa itu tetapi saya mempanyai syarikat sendiri juga pekerja sendiri. Balik kerja dari jam 6 petang hingga waktu malam, saya akan menghabiskan masa saya bersama pekerja saya mengaturkan itu dan ini. Jika di bulan ramadhan saya akan menjual kuah raya, itu memang kesukaan saya. 15 tahun lepas, saya  menjual kuih raya dengan hasil jualan 15 ribu sehari dengan pendapatan yang lumaian. Saya akan ceritakan dalam bab “kerja sebulan makan setahun”.

Ramai orang memilih untuk bekerja dari berniaga. Mereka melihat bekerja ini stabil dan mempunyai gaji tetap. Setiap bulan ada gajinya, kurang resikonya.Saya kurang setuju, saya ada pengalaman yang banyak dalam perkara ini. Bukan syarikat yang kecil sahaja yang tidak kukuh malahan syarikat yang besar seperti bank juga mengurangkan pekerjanya dalam kegawatan ekonomi, mereka tidak sepenuhnya stabil. Ramai kawan-kawan saya bergaji berbelas ribu keatas, berpangkat, terpaksa keluar dari kilang atau bank atau tempat mereka bekerja disebabkan kilang tersebut nak tutup pada tahun 1998 dulu. Mereka sudah bertahun-tahun kerja di indastri itu dan sukar untuk mendapat pekerjaan lain diluar.

Perkara yang menarik minat mereka bekerja adalah kelebihan orang yang bekerja ini adalah mudah untuk mendapat pinjaman dari bank untuk membeli kereta, rumah atau pinjaman pribadi. Walaubagaimanapun mereka masuk perangkap hutang. Selain dari itu mereka memilih bekerja disebabkan kemudahan perubatan yang ditawarkan .  mereka juga ada bonus setiap tahun. Jika bekerja dengan kuat dan akhirnya mereka akan berpangkat dan dihormati orang. Masyarakat kita menghormati  mereka yang berpangkat semasa bekerja.  

Bersambung.....maaf dengan beberapa kesalahan ejaan dan tatabahasa tak sempat edit.  

Wednesday, October 24, 2012

Rahsia Keajaiban Rezaki (1):: Percaya pada keupayaan diri dan berfikiran besar.


Rahsia Keajaiban Rezaki (1):: Percaya pada keupayaan diri dan berfikiran besar.

Dulu saya berfikiran kecil, selalu saya takut dengan apa yang saya impikan. Rupanya bila saya takut untuk bercita-cita besar saya semakin jauh dengan impian saya tadi. Semua perkara yang saya impikan menjadi sukar dan susah untuk saya dapat.   Menyebabkan saya akan terlalu kecewa jika saya tidak mencapai apa yang saya inginkan.

Pada masa itu, saya hanya percaya logic biasa. Sebagai seorang anak muda yang baru habis degree cukuplah bergaji lima ribu, cukuplah sebuah kereta, cukuplah mencari dan mengumpul duit untuk  sedikit-sedikit untuk bernikah. Saya tidak terfikir dan mungkin boleh pengsan jika diberikan impian yang terlalu besar, contohnya “Aku boleh bergaji 30 ribu sebulan , memakai kereta Mercedes dan membeli rumah bernilai sejuta”. Walaupun pada masa saya berumur 22 saya telah ada pengusahaan dan perniagaan sendiri. Saya menjadi orang biasa-biasa. Saya yakin, anda juga begitu...Lalu saya menghampiri kegagalan disebabkan saya kurang yakin dengan diri sendiri.

Jika hanya yakin pada diri sendiri itu namanya takabur...tetapi jika kita percaya dengan diri sendiri dan yakin dengan kekuasaan Allah itu namanya iman. Saya mula bergerak mempercayai dan berimpikan perkara yang besar-besar. Rupanya jika keyakinan pada Allah bertambah  dan percaya semua nya datang dariNYA semua perkara yang susah dan mustahil tadi menjadi senang dan mudah.

Saya beri cntoh apa yang berlaku pada saya. saya mengimpikan untuk ke mekkah menunaikan umrah dan haji. Saya fikir pada mulanya satu perkara yang sukar, duit belanja, tinggal isteri dan anak, bagaimana kerja saya dan tentu jika saya sudah tua baru dapat saya kesana.
Saya menukar impian, saya berdoa untuk  pergi ke mekkah bersama keluarga saya, Allah tunaikan hajat saya hanya dalam 3 bulan saya setkan impian tadi. tiba-tiba rezaki saya berlempah ruah, saya dapat menunaikan umrah dan ditambah bonus dapat bersama semua 11 orang keluarga saya bersama ibu saya dan dapat menaja mereka kesana. Bila dapat membawa ibu saya yang sudah tua dgn berkerusi roda mencapai impian nya...setiap kali saya ingat perkara ini saya akan mengalirkan air mata bersyukur. Alhamdulilah setiap tahun dapat saya menghantar sekurang-kurangnya seorang ahli keluarga saya ke Mekkah ...insyaallah saya nak seramai mungkin merasa pengalaman yang indah ke sana..doakan saya

Anda perlu berusaha, berserah, terima seadanya, ulang semula dari yang pertama. Saya dan anda perlu bercita-cita untuk menjadi kaya raya. Ramai orang yang saya jumpa tidak mempunyai cita-cita besar. Mereka kata “saya tidak perlu kaya, saya bersyukur dengan apa yg ada. Dah ada sebiji rumah, cukup makan dan pakai, boleh hantar anak belajar...cukuplah. jadi kaya nanti susah..mungkin jadi sombong, lupa Allah ...bla-bla”. Tetapi apa yang saya pelik, mereka masih bertungkus lumus 8 jam bekerja mencari duit, ada yang berebut jawatan dan politik pejabat semata untuk mendapat gaji lebih...eh jangan marah , jangan terasa..saya bukan cakap anda....orang kebanyakan

Sebanarnya orang seperti diatas tadi adalah orang yang ego dan pentingkan diri sendiri. Dia hanya mementingkan dirinya sahaja, tidak memikirkan orang lain sekolah ke tidak, makan ke tidak danseterusnya.. Jika dia makan, bagaimana jiran nya?, jika anaknya belajar, berapa ramai orang yang tidak mampu lagi utk belajar. Apa salahnya anda bercita-cita utuk memberi seramai orang belajar dengan memberi biasiswa kepada mereka. Orang biasa akan berfikir bagaimana untuk mendapatkan penajaan tetapi orang yang Berjaya berfikir bagaimana untuk boleh memberi biasiswa. Orang biasa fikir bagai mana nak dapat perkhidmatan hospital percuma, orang yang Berjaya berfikir bagaimana mahu membina hospital untuk diberi percuma kepada seramai mungkin..dan seterusnya.  

saya selalu terfikir, saya memakai kereta, bagaimana boleh keluarga saya juga punya kereta , sahabat saya punya kereta dan bagaimana boleh saya boleh membantu mereka memiliki kereta. Saya berf impikan untuk kaya dan saya mahukan kayakan seramai orang yang saya boleh, saya bersekolah, saha mahukan sekolahkan seramai orang yang boleh....kenapa? anda tidak percaya?...saya percaya saya dan anda boleh melakukanya. Jangan terlalu asik melihat dan bercakap kejayaan orang lain sehingga terlupa anda juga mampu Berjaya.
Jadinya bagaimana?. Anda perlu berkorban, mengubah tabiat dan berhijrah dari sekarang...sekarang..sekarang...ya sekarang. Mulakan dengan yang kecil dan apa yang anda tahu, tidak perlu modal besar, jadikan mulut, krativiti fikiran dan tenaga anda sebagai modal pertama anda.
Kenangan bersama mak kat mekkah

Saya akan ceritakan sahabat saya yang jatuh dalam perniagaan nya, hilang segalanya ...dia tanpa modal, dengan keyakinan diri dan kepacayaan pada kekuasaan ALLAH dia bangkit semula dengan lebih Berjaya dalam perniagaan...asalkan nak ....

Saya hanya berkongsi cerita, maafkan saya jika ada pandangan yang keterlaluan..yang baik dari Allah dan kurang baik itu dari kejahilan saya sendiri.