Wednesday, September 28, 2011

Motivasi Kendiri

Petua mulakan perniagaan:1. dimana ada keinginan, disitu ada jalan. 2.Wang hasil niaga mesti utk berniaga, utk pembelanjaan pribadi mesti ditetapkan sebagai gaji. 3. Ahli kongsi yg terbaik adalah ISTERI sendiri 4. Setelah bank-in duit, cuba lupakan. 5. Carilah perniagaan yg dpt dimulakan tanpa perlu meminjam.

Jangan selalu ambil pusing @ Ambil tahu @ "jaga tepi kain org" dgn masalah org lain, takut - takut masalah orang itu akan jadi masalah kita. Adalah lebih baik melihat dan @ memikirkan @ meniru kejayaan org yg berjaya nescaya mudah-mudahan kejayaan juga akan megeringi kita seperti mereka yg berjaya.

‎"Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian". Semua org yg berjaya saya lihat berkorban, bekerja kuat, berusaha, belajar bersungguh sebelum mereka "berjaya" akhirnya. Patutlah ramai dikalangan kita tidak berjaya sebab selalu nak senang dulu, suka main-main buat kerja, pemalas dan menipu diri sendiri. mana nak maju macam ni.

Kita belajar utk menjadi peguam, belajar utk menjadi jurutera, belajar utk menjadi juruteknik, belajar utk menjadi guru, belajar pengurusan perniagaan. tetapi kita tidak diajar untuk pengurusan kewangan individu, itu sebab selalu je gaji tak cukup....apa pendapat anda?

Anda punya "idea atau produk" yg baik utk dijual, anda punya "kepakaran" yg terbaik utk mula kan perniagaan. Anda juga punya "pengalaman" yg lama bekerja dalam bidang perniagaan dan anda juga punya tempat yg terbaik sebagai tapak berniaga. TETAPI anda masih GAGAL memulakan @ GAGAL dalam perniagaan (Fakta : 80 org dari 100 berniaga tetapi gagal selepas 6 bulan). Anda rasa kenapa

‎"Esok dapat gaji, jangan terus bayar hutang. Ambil 30 pratus bayar diri sendiri dgn (simpan utk dana kecemasan: 30 pratus, simpan tunai: 30 pratus, simpan masa depan: 40 pratus). Baru selebihnya 70 pratus dr gaji anda uruskan utk aktiviti harian spt bayar hutang kereta, rumah, makan minum, bersiar dan lain-lain." Fikir hari ini, dibuat esok. Bahar-Kota Mekah.

Lama tak jumpa ya "idea". Ko pi mana, banyak kerja khawin ke?, ke sibuk jejalan window shoping, mementang le kebelakangan ni aku sibuk sikit, langsung ko tak menjengok. Mai le datang berbual dgn aku, tengah dok sesorang mengelamun ni. Aku belanja ko secawan kopi pak arab harum baunya, ko sukakan. Datang le "idea" ada sesuatu nak bincang ni.

Ramai yg besar, tidak kurang juga yg kecil. Ramai yg sihat, ada yg sakit. Ramai yg kulitnya hitam, ada yg putih. Pasti ramai yg kaya, tak kurang juga yg miskin. Ada yg tua, ada yg masih muda. Ada lelaki, ada perempuan. Tetapi tujuan mereka satu menghambakan diri pada ALLAH yg satu. Kita semuanya sama disisiNYA. Buang lah jauh-jauh sombong kita itu, kita hanya hambaNYA, hingga diri kita ini adalah hakNYA.

Terdapat empat perkara penting yg perlu pada anda untuk menjadi seorang yg "kaya, berjaya dan bertakwa". Perkara-perkara tersebut adalah 1. Ilmu, 2.Mentor@Sifu@Guru 3.Sistem dan 4.Kuasa bertindak. Anda telah mempunyai ke empat-empat perkara tersebut?

Enam sebab seseorang itu selalu menghadapi kegagalan:
1. Selalu memberi alasan utk berjaya.2. Tidak berani dgn kejayaan 3. Berkawan dgn org yg selalu memberi alasan 4. Lambat bertindak 5. Rasa hidup sudah cukup selesa 6. Tidak mahu hidup luar biasa @ takut dgn cabaran. Anda ada salah satu senarai diatas?

Motivasi Diri: Mengejar satu matlamat harus mempunyai 3 peraturan asas "permintaan" iaitu permintaan itu perlu jelas, permintaan itu perlu ditulis dan jangan fikir macam mana nak capai. Taman jati diri dgn permintaan itu dahulu, lama kelamaan akan sebati. Bahar-UHSB @D'impian Group

‎20 tahun dulu abah cakap kat aku: Hidup kita ni, paling lama pun 60 tahun je, kalau lebihpun bonus. 20 Tahun kau belajar; 20 tahun lagi kau bekerja cari duit dari apa yg kau belajar; dan 20 tahun terakhir kau makan dari duit yg kau kerja. Senang betul metametik abah, tapi itu yg dia buat. Adakah aku mampu?

‎"Ubahlah diri anda, dari keadaan anda sekarang kepada keadaan yg anda inginkan. Dari seorang yg biasa-biasa sahaja, kepada seorang yg luar biasa. Dari seorang yg takut kepada kejayaan, kepada seorang yg sentiasa mencuba pelbagai kaedah utk berjaya, lebih berjaya dan terus berjaya."

Assalammualikum semua "Rahsia untuk bergerak ke hadapan ialah memulakan sesuatu. Rahsia utk memulakan sesuatu ialah memecahkan tugas-tugas kompleks dan sukar kepada tugas-tugas yg mampu di uruskan, dan mulakan perkara pertama" semoga berjaya. Bahar-Kota Mekah

‎" Kita lihat dari mata (tempurong), mereka lihat dari mata (burung). Manakan sama .... Dimana kita selepas ini.

Salam buat staf d'impian "Betapa ramai manusia yg membazir bakat mereka hanya kerana kekurangan sedikit keberanian" dan " Janganlah kamu menilai mereka yg mencuba dan gagal. Tetapi nilailah mereka yg gagal mencuba". Bahar-Kota Mekah.

‎"Tiada apa yg berubah bagi diri tuan pd hari ini berbanding semalam kecuali dgn 2 perkara kitab@buku yg tuan baca dan siapa org yg tuan jumpa". Wahai anak-anak ku tuntutlah ilmu sesempurna mungkin. Ayah insaf bersama mereka yg alim di sini, siapa lah kita nak disisi NYA yg maha kuasa. Msg utk irfan dan adik-adiknya

‎"Masa ada 3 sahaja. Semalam , hari ini dan Esok". Semalam telah berlalu, esok belum pasti . Yang ada hanya hari ini. Gunakan kesempatan ini utk membuat kebaikan sebanyak mungkin yg kita mampu. Bahar-Kota Madinah, 11 Malam 10.05.2011

‎"kadang-kadang nilai sifat bersyukur itu lebih tinggi darjatnya dari bersabar", Nampak dimata kasar lahiriahnya "mereka" itu rugi @ kalah, tetapi Allah punya kuasa memberi keuntungan @ kemenangan atas kehendaknya. yang penting kita berusaha dan bertawakal. bahar



Panduan Usahawan: Tetapkan dan tulis matlamat pendapatan setahun, pecahkan jangkaan pendapatan kepada bulan dan minggu. Seterusnya fikir bagaimana dan atur stratigi mendapatkan pendapatan tersebut. Tentu tuan terkejut, memperolehinya sebelum jadual yg ditentukan. Buat sekarang jangan tunggu esok.


No comments: