Friday, September 30, 2011

BAB 24: Buat duit dengan projek cacing


Cacing yang baru dipindahkan dalam petak baru


Petak-petak papan yang dipenuhi cacing


Penyelia projek cacing memastikan semua cacing hidup dengan aman dan tenteram.



Pondok ternakan cacing dan tempat pemprosesan baja organik.

Assalammualaikum buat semua sahabat.

TERBARU untuk projek kampong aku adalah “Projek Cacing”. Ramai dikalangan sahabat yang tertanya-tanya mengapa aku buat projek penghasilan “baja organik” ni. Mereka datang dengan menyenaraikan masalah yang dihadapi oleh kebanyakan pengusaha sekarang. Mereka mengutarakan 1001 masalah dari segi sudut ugama, teknikal hinggalah pasaran baja organik yang tak dapat dijual. Sesetengah soalan dapat aku jawab, selebihnya aku tinggalkan kosong tanpa “markah” untuk mereka terus berfikir.

Perkara pertama pada mereka yang berfikir untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya adalah mempunyai “cita-cita yang tinggi”. Apa sahaja yang kelian usahakan perlu ada asas tersendiri. Jawapan “mengapa dan kenapa” perlu ada jawapan yang lancar dari kita. Kebanyakan pengusaha cacing terikut-ikut dengan zaman. Sekarang musim orang buat baja cacing, semua ikut tanpa asas. Tidak tahu mana nak dipasaarkan, bagaimana secara teknikalnya yang sebenarnya bukan semudah menyebut A,B dan C. Tetapi disesetengah pihak pula bercerita untung berpuluh ribu untuk usaha ini.

Kita harus berfikirkan “besar” untuk terus berjaya, jangan berfikiran negatif yang boleh membantutkan usaha kita. Dalam dunia perniagaan, berfikir hanya dua kali, kali pertama apa yang nak dibuat dan kali kedua membuat keputusan untuk dilaksanakan. Tetapi kebanyakan kita pecah kepala memikirkan 100 kali untuk membuat keputusan apa projek nak buat tetapi akhirnya gagal dan membazir setelah berfikir berbulan-bulan tanpa hasil.

Wattan, Muar

No comments: