Sunday, January 26, 2014

USRAH KELUARGA.

USRAH KELUARGA.



Jika dipejabat , anda ada SOP yang nak di ikut. Jika dalam bisnes kita ada bisnes plan atau skt ( sasaran kerja tahunan ) untuk kita target. Kita meeting untuk bahagikan kerja masing masing. 

Tetapi bagaimana kita mengatur kerja dan arahan untuk anak-anak dirumah sedangkan setiap hari kita sibuk dengan kerja dan bisnes kita.

Ini cara saya, saya sekadar berkongsi.

Saya adakan usrah atau perjumpaan mingguan untuk keluarga selwpas solat. Biasanya saya adakan pada malam jumaat. Anak-anak saya kecil lagi, tetapi mereka biasa, sudah bertahun tahun saya lakukan...mereka tertunggu tunggu setiap minggu.

Jika saya tak buat , isteri saya akan memimpin pada minggu itu.

Apa yang saya buat dalam usrah mingguan?

1. Saya akan berikan nasihat. Saya akan ceritakan beberapa perkara yang berlaku dalam keluarga. Saya akan ulang-ulang apa target kita untuk setiap orang.

Disini saya dan isteri akan cakapkan apa yang saya suka dan apa yang saya tak suka

2. Saya akan sampaikan arahan dan tugasan mingguan kepada mereka. Ini untuk itu dan itu untuk siapa.

3. Saya akan dengar rintahan, cerita, luahan, lawak dari mereka. Setiap orang anak saya dan isteri saya akan bercerita apa yang berlaku seminggu sudah dan apa perancangan yang akan dibuat minggu hadapan. Saya biarkan mereka bercakap dan bercerita sepuasnya.

4. Mereka akan tahu perkara penting untuk setiap orang dan ingat mengingat. Mereka boleh komen dan nasihat antara satu sama lain tak kira kecil dan besar. Mereka boleh mengadu hal mereka dan orang lain pada saya dan isteri.

5. Bercakap. Saya melatih mereka bercakap, saya mahu mereka biasa bercakap. Saya tak mahu mereka pandai bekerja tetapi tak pandai menyampaikan apa yang mereka telah capai.

Mereka belajar marketing. Ramai orang pandai menanam, pandai membuat tetapi kurang pandai menjual.

6. Mendengar dan menghadam teguran. Melatih mereka mendengar dan belajar dari apa yang berlaku dari setiap orang.

7. Mereka akan mendapat pandangan semua sebelum melakukan sesuatu kerja minggu hadapan. Mereka akan minta pandangan.

8. Mereka belajar sesuatu dari semua cerita

9. Ini formula anak-anak rapat antara satu sama lain dan mendengar cakap.

10. Belajar bertanggungjawab apa yang mereka lakukan.

Sekadar berkongsi

No comments: