Monday, January 13, 2014

Tip 1 Bisnes masa depan :: Mempunyai rangkaian maklumat yang hebat dan bertindak PANTAS.



Usahawan perlu lebih aktif dalam mendapat maklumat yang tepat tentang bisnes. Mempunyai rangkaian bisnes yang besar adalah lebih berharga dari wang di zaman sekarang. Jika kita baca banyak buku pengembaraan cina , india dan arab telah lama mereka lakukan. mereka berniaga dari satu bandar dan berhijrah ke satu bandar lain dengan hanya membawa barangan yang tidak terdapat dibandar berkenaan. perkara ini telah dilakukan lebih 500 tahun dahulu.

Perkara ini boleh di ulang pada zaman ini, saya telah mengambara lebih 40 negara. saya lihat sesuatu idea bisnes hanya berkembang di kawasan mereka. 90% produk hanya dijual di tempat mereka dikeluarkan.

Kini ekonomi malaysia semakin likat, apa salahnya kita meninjau beberapa perkara diluar seperti di indonesia, singapura dan brunai. Mungkin beberapa idea bisnes di sana boleh dibawa kemari dan sebaliknya.

Perkara ini perlukan maklumat yang tepat, Ayah saya berkata dulu " kita kena jaga orang yang buat kerja untuk kita". kalau saya tafsirkan "kita kena jaga orang yang memberi maklumat yang tepat untuk perniagaan kita" mereka akan sentiasa memberi maklumat kerana mendapat imbuhan dari kita.

Pasaran indonesia besar, pasaran england 6 kali ganda wangnya, pasaran indonesia besar duitnya. Usahawan perlu kratif, perlu cepat dan pantas bertindak melalui maklumat yang diperolehi. Apa yang orang mahukan di suatu kawasan yang terdapat banyak di tempat kita.

fikir-fikirkanlah. Siapa nak tip lagi..

Coach Bahar.

No comments: