Saturday, January 11, 2014

rangkaian bisnes pantas

Malam ni saya kongsikan satu tip berbisnes, dalam bisnes anda perlu pantas. pantas membau peluang, pantas bertindak dan pantas membina rangkaian bisnes dan akhirnya menikmati kejayaan.

Anda perlu ada rangkaian bisnes yang baik untuk memberi maklumat yang pantas bagi anda. sebenarnya saya teringat arwah ayah saya pesan semasa kecil saya. "bomoh dikampung, orang kampung tak datang. yang datang orang luar".

selepas 20 tahun kemudian baru saya faham, banyak bisnes yang kita buat dan produk yang kita hasilkan dipasarkan secara 'local'. selalunya jika anda pandai membuat sesuatu produk, ramailah yang sebenarnya pandai melakukan produk yang sama.

Seorang sahabat saya pandai memasak nasi beryani. nasi beryani yang terkenal adalah dari batu pahat. dia berniaga lama dalam bidang nasi beryani. satu hari dua tahun yang lalu dia membuat keputusan untuk keluar dan membuat restoran nasi beryani nya di luar daerah. rupanya jualan nya meningkat berkali ganda. dia menambah kekayaan nya berkali ganda dari cara lama hanya menunggu di tempat asalnya.

Perkara yang lebih hebat adalah bila mana dia mengajikan beberapa orang untuk memberi maklumat yang betul kepada nya. baru-baru ini kejadian banjir di pahang. dia bertindak pantas dengan menjual tilam yang di beli dari kilang tilam dikampungnya. dalam sehari tilam laku berlori-lori , dia mendapat duit mudah.

Dia belajar sesuatu dengan hijrah..rangkaian maklumat bisnes adalah sangat penting dan maklumat itu perlu pantas.

No comments: