Thursday, January 16, 2014

Tip untuk jadi pensyarah

Pensyarah bukan sahaja di universiti, kadang-kadang anda menjadi pensyarah di tempat kerja anda, mungkin anda seorang guru dan mungkin anda seorang wakil rakyat, anda adalah seorang pensyarah. 

1. Jadilah pakar

Anda perlu menjadi pakar dalam bidang yang anda pilih. ini bermakna anda perlu masa untuk belajar dan terus belajar. usah mengharap dengan ijazah anda sahaja, ilmu cepat berkembang. menjadi seorang pensyarah dan seorang pakar perlu banyak membaca, berjumpa dengan pakar juga. Pensyarah yang hebat akan melahirkan pelajar yang hebat.

2. Menguasai ilmu

Bukan sahaja anda menyertai sebagai seorang pensyarah, tetapi anda perlu menguasai bidang tersebut. untuk menguasai anda perlu pastikan anda sentiasa menang dan keterdepan dalam bidang anda. ramai pensyarah saya kenal mahu mereka serba boleh, tahu semua ilmu, ini perkara yang membuatkan anda tidak fokus anda tidak dikenali menjadi seorang pakar.

Ambil satu bidang, contohnya anda seorang pensyarah bisnes, bercakap dengan perkara bisnes terlalu banyak dari operasi hinggalah teknik pemasaran. Mungkin anda menguasai satu bidang supaya anda dirujuk di bidang "pembiakan duit". anda akan dijadikan rujukan dalam bidang yang anda menguasainya. Anda perlu juga buktikan apa yang anda cakap , itu juga apa yang anda buat. 

3. Serlahkan diri

Jika anda sudah banyak membaca, jika anda sudah menguasai, rugilah anda dan rugilah orang lain tidak mengenali anda dan meminta nasihat kepada anda. dalam semua perkara anda pesaingan, anda perlu menyerlahkan diri anda, caranya adalah menjadi orang pertama muncul dalam pasaran semasa mereka mencari penyelesaian masalah. 

Dua cara yang selalu saya lakukan adalah tidak mengulang apa yang orang lain lakukan dan memilih cara dan jalan lain untuk sesuatu masalah. Jika ramai yang memilih ke kiri anda ambil jalan kekanan. bila ramai yang bertanya kenapa anda kekanan dan mengikut anda ke kanan , anda perlu memberi tahu mereka yang sebenarnya jalan kekiri boleh juga diguna dan menunjukan jalan yang lebih mudah melalui jalan kiri. 

4.Media 

Di tempat anda, faham dimana ada media. media akan membawa anda terkenal. media bukan semata-mata akhbar, facebook, media mungkin dari orang yang berbisik-bisik.

5. berikan yang sempurna.

Jika anda dianggap lain dari yang lain, berikanlah lebih dari apa yang dijanjikan. kelainan bukan sahaja dari segi perkara yang boleh dilihat, juga sesuatu perkara nilai. Jadikan orang tertunggu - tunggu untuk mendengar dan menanti untuk berjumpa dan bertemu anda. ilmu yang anda bawa perlu up to date .

Saya masih ingat seorang pensyarah saya mengajar dalam satu subjek , didalam satu kelas dia membawa selaras senapang yang tidak berpeluru. setiap kuliahnya kami ternanti-nanti kelainan nya , dan syarahan nya sungguh bermakna dan digunakan hingga kini.

No comments: