Sunday, January 19, 2014

Hidup anda , 100% tanggungjawab anda.

1. Anda perlu bertanggungjawab dengan diri anda 100% termasuk hasil yang anda perolehi, kualiti tahap kesihatan, pendapatan , hutang piutang, perniagaan anda, tahap pendidikan anda dan perasaan anda sekarang.

Mudah untuk difaham, anda bertanggungjawab secara keseluruhan hidup anda. Anda tidak boleh menyalahkan orang lain, menyalahkan keadaan, menyalahkan nasib dan takdir. " Anda tidak boleh menyalahkan angin, musim dan keadaan tetapi anda boleh mengubah diri anda sendiri"

2. Buang jauh-jauh dengan alasan
ada yang mengatakan 99% orang yang terus menerus gagal adalah mereka memberi alasan. Saya belajar satu formula iaitu ( situasi + tindakan = hasil ). Jika dalam situasi sekarang dan masalah anda sekarang contohnya , apa tindakan anda untuk mendatangkan hasil yang lebih baik. atau jika anda mahukan hasil yang terbaik esok, apakah tindakan anda hari ini dalam situasi anda sekarang.

termasuk anda sudah malas untuk membaca posting saya yang panjang menjela, mungkin hasilnya ada terlepas peluang mendapat ilmu yang bermunfaat ini. saya cadangkan jika tiada masa copy atau share posting ini dan nanti boleh dibaca semula.

3. Apabila anda tidak suka HASILNYA, tukar tindakan anda.

4. Anda tidak boleh mengubah suasana, anda boleh mengubah tindakan anda untuk mendapatkan hasil yang baik.

contoh jelas, bagaimanakah anda untuk anda mengubah keadaan ekonomi yang merundum kebelakangan ini. paling kurang anda hanya boleh bercakap dan bersembang menghempas meja dan menyalahkan orang lain.

Mungkin ada faktor lain dan orang lain salah dalam keadaan dan suasana sekarang, persoalannya bolehkan anda mengubahnya?. lebih baik anda berfikir bagaimana anda mengubah tindakan anda untuk terus berjaya.

Dalam suasana begini, mungkin anda boleh menukar produk atau menukar cara marketing. jangan hanya duduk dikedai menunggu pelanggan tetapi keluar ke pasaran mencari orang.

Jika ada peluang mengubah nanti, lakukan perubahan itu.

5. Apa yang anda alami hari ini adalah kesan dari hasil tindakan masa lalu.

6. Tindakan yang sama akan memberi result yang sama. selalu kita dengan mereka yang beruntung adalah mereka yang lebih baik dari semalam. itu hanya impian semata-mata. hari kita mengubah tindakan kita adalah hari kita mula berubah menjadi lebih baik. sekiramya kita mahukan hasil yang berbeza, kita perlu melakukan sesuatu yang berbeza.

7. Berhenti menyalahkan orang lain.

8. Berhenti merungut dan lakukan sekarang. jika anda merungut pun , apa yang anda dapat. Anda akan terus beremosi

9. Kita perlu mencipta apa yang kita mahukan. jika tidak, anda hanya menerima sahaja apa yang akan terjadi pada diri kita. Selesaikan secepat mungkin dan usah bertangguh, sebelum keadaan bertambah teruk.

10. Berhati-hati amaran lampu kuning.

Sebelum sesuatu berlaku , kita selalunya mendapat beberapa isyarat gerak hati. jika anda tidak mempedulikannya, hidup anda akan lebih parah.

Selalunya gerak hati mendapat lampu kuning dengan kita terbayang-bayang, lintasan fikiran yang tak baik, muncul rasa takut dan mimpi di malam hari.

11. Hidup kita akan menjadi lebih mudah segera bertindak.

12. Prinsip mudah tetapi sukar di laksanakan

tumpukan perhatian dengan hasil yang mahu di capai dan tindakan apa yang anda lakukan.


No comments: