Thursday, January 16, 2014

perlu 'menguasai'

Malam ni saya bersama anak lelaki saya Irfan Baharuddin keluar minum, bercampur dengan orang kampung bertanya khabar. 

Dalam perjalanan kereta saya berbual perkara yang ringan-ringan. Soalan yang terpacul dari irfan adalah mengapa ada orang yang gagal dan ada orang yang berjaya dalam satu bidang yang sama. soalan yang cukup memberangsangkan saya untuk menjawab. 

saya sebutkan 

Ada tujuh perkara yang irfan perlu tahu dalam bab ini

1. Allah jadikan 'kegagalan' untuk kita hambanya menikmati kemanisan 'kemenangan'. Proses kegagalan adalah proses pembelajaran manakala proses kemenangan adalah proses mengukur sama ada kita bersyukur atau sebaliknya.

2. Untuk menang, ifran tidak boleh hanya 'menyertai' sahaja sesuatu dan irfan perlu 'menguasai'. buatlah sehabis baik, dalami benar-benar perkara tersebut, kunyah lumat dan telan.

kadang kala , beberapa kemenangan tidak perlu sampai 'memiliki'. Ramai orang mahu menjadi pakar banyak perkara, perkara itu bagus ...tetapi lebih ramai yang hanya menyertai tetapi tidak menguasainya. Kadang-kadang dia menang dan kadang-kadang dia kalah. mereka yang menang akan menulis sejarah, manakala yang kalah akan menulis puisi.

perkara yang ayah berikan ini adalah perkara semua perkaitan hidup, sama ada dalam pelajaran, dalam bisnes dan dalam pekerjaan.

irfan perlu menang, ciptalah kemenangan sendiri. bila kalah sebahagian atau semua kita akan lemah. Jika kita lemah, kita akan takut. Bila kita takut , kita akan ikut cakap orang. Bila kita dengar cakap orang kita akan lebih selalu kalah.

Mungkin sebahagian nya irfan belum faham, sebahagian yang faham irfan lakukan dahulu. Ayah berikan dua dulu syaratnya , yang lain ayah berikan kemudian.

No comments: