Tuesday, April 2, 2013

Level seorang usahawan

Saya pecahkan kepada 3 'level' usahawan. level yang pertama adalah usahawan yang hanya pandai cari duit. Perkara ini sangat asas, dan dari usahawan yang berniaga kecil-kecilan hinggalah besar ramai pandai cari duit. Tapi mereka tidak sedar mereka baru sampai ke level pertama dalam ilmu keusahawanan. 

Kadang-kadang kebanyakan usahawan fikir dia sudah menjadi seorang usahawan yang berjaya jika sudah banyak duitnya. level ini hanya memerlukan anda pandai mencari duit contohnya anda berniaga apa pon asal mendatangkan duit termasuk beli barang lepas tu jual iaitu trading. Kadang-kadang jual itu dan kadang kadang jual ini. level ini kalau orang tanya "kau meniaga apa sekarang ?" jawabnya "semua aku buat kecuali menjual bulan dan bintang".

Level ke-dua dari anda pandai mencari duit, anda harus belajar memilih projek yang buat duit. contohnya dulu anda hanya menumpukan untuk mendapatkan duit tapi sekarang anda pandai mengira untung dan ruginya (ROI) dari projek yang dibuat. Anda sudah lebih matang memilih hanya perniagaan yang bertahan lama dan untungnya banyak yang anda buat. level ini anda sudah tidak hanya menjual tapi berniaga, anda tidaklah menjual semua barang untuk hanya mendapat duit.

Level ke-tiga dan yang paling penting adalah anda perlu pandai mencari orang yang boleh memcari duit untuk anda melalui berniaga. Jika anda masih bekerja untuk perniagaan anda itu bukan usahawan namanya, anda sebenarnya masih pekerja untuk bisnes anda. level ini perlu ambil masa untuk kematangan dalam perniagaan untuk sampai ketahap ini.

Level ini anda perlu memilih perniagaan yang anda rasa sesuai, langkah kedua anda perlu mencari pakar untuk mengurus perniagaan itu tadi, berikan kepercayaan penuh pada dia. setelah anda lihat perniagaan itu berkembang anda buat adjustment pada mana-mana yang anda rasa perlu buat dan terus buat untung.

Anda punya masa 24 jam sehari, kekayaan sebenar adalah kebebasan masa. Anda perlu menjadi usahawan yang bijak mengatur mesin-mesin duit anda untuk memberi lebih banyak duit kepada anda. anda perlu belajar bagaimana duit boleh bekerja untuk anda dan bukan lagi anda bekerja untuk duit.

Anda perlukan tip-tip teori saya dalam perniagaan, sila share supaya lebih ramai mendapat menfaat darinya. terima kasih:: Baharuddin Mohamed

1 comment:

Precious OCEAN said...

Salam... Very nice and useful advices... May ALLAH bless you... Amin... =)