Wednesday, April 24, 2013

Masalah orang berniaga 01 :: tidak merancang



Antara masalah utama bagi kebanyakan peniaga adalah gagal merancang atau tidak tahu merancang. Kadang-kadang jika mahu membuka sebuah kafe misalnya bukan sekadar anda tahu memasak sudah cukup untuk berjaya dalam bidang tersebut. 

Ramai orang berniaga hanya terikut-ikut orang lain berniaga, nampak satu perniagaan kawannya maju dan di ikutnya untuk berniaga jenis yang sama, lebih malang lagi di tempat yang sama. Walaupun anda menjalankan perniagaan yang sama tetapi anda perlu sedar yang anda akan menghadapi masalah yang berbeza dan suasana yang berbeza untuk di selasaikan.

Walaupun sesetengah mereka merancang tetapi perancangan yang dibuat salah dan tidak sesuai dengan masa, tempat dan keadaaan. Perancangan yang di buat tidak mengikut kaedah yang betul.

Mereka hanya memikirkan keuntungan yang bakal di perolehi dari memikirkan perkara-perkara seperti pasaran , ekonomi setempat , faktor lain yang berubah dan lain-lain. Akhirnya perniagaan tadi tidak akan bertahan lama.

saya jumpa antara mereka yang membuka franchises pada mulanya mendapat keuntungan yang lumaian tetapi akhirnya pendapatan mereka merundum disebabkan faktor persekitaran. contohnya anda membuka kafe franchises itu hanyalah di taman perumahan yang tidak mempunyai cukup ramai orang. tak mungkin jika kedai makan atau ais krim mereka nak beli setiap hari dengan makan makanan yang sama dan akhirnya terpaksa di tutup.

renung-renungkan

No comments: