Saturday, March 30, 2013

Tip untuk berjaya :: TAKUT TETAPI TETAP MELAKUKANNYA

Ketakutan sebenarnya ciptaan sendiri, jika anda dapat mengawal diri anda dengan baik anda akan menjadi lebih berani. Biasanya anda terlalu membayangkan resiko sesuatu perkara yang akan berlaku jika anda gagal dalam percubaan tersebut.

anda akan merasa takut dalam beberapa keadaan dibawah ::
- datang ditemuduga kerja
- meminta nak gaji dengan bos
- mengambill peperiksaan akhir
- memulakan perniagaan baru dengan modal yang tinggi
- bermain payung terjun
- Menyatakan rasa cinta pada pasangan yang baru anda kenali

Saya beri contoh pertama, datang ditemuduga kerja. Anda belum pasti pun siapa yang akan menemuduga anda, suasana, soalan yang ditanya, semuanya anda tidak pasti tetapi anda sudah seram sejuk kerana anda merasa sangat takut. Lebih-lebih lagi anda dibayangkan mereka yang menemuduga anda adalah beberapa orang yang mukanya garang, berbahasa ingeris, bertanya soalan teknikal dan menyebabkan semua resiko itu akan menggagalkan anda mencapai impian anda untuk bekerja di situ.

Anda pula teringat akan beberapa kelemahan anda yang mungkin orang tak tahu pun misalnya anda tidak fasih berbahasa inggeris, keputusan univeristi anda sederhana dan lain-lain lagi. Ketakutan itu semua akan menutup kehebatan anda walaupun anda mempunyai beberapa kelebihan lain.

saya ajarkan, cuba anda berfikir lebih positif, senyum dan fokus untuk meyakinkan mereka yang anda adalah orang yang paling tepat mereka pilih untuk pekerjaan ini. Anda ingat dengan kekuatan anda iaitu seorang yang peramah, pernah mewakili sukan hingga keperingkat negara, anda seorang yang baik dalam bidang pemasaran, anda ini seorang yang cantik semua orang sukakan anda.

Anda hilangkan sedikit rasa berharap untuk kerja ini dan bercakap dengan diri sendiri "banyak kerja lain lebih baik untuk aku, rugi kalau deorang tak ambil aku bekerja sebenarnya". Tiba-tiba diri anda akan menjadi yakin, seperti mahu terbang dan seperti baru makan ubat power. sebenarnya anda menjadi lebih BERANI. buat untuk semua persoalan tadi sebagai latihan untuk menghilangkan rasa takut.


1 comment:

sepatubordir oke said...

maksih infonya gan !
kunjng balik ya

sepatubordir-oke.blogspot.com