Tuesday, July 8, 2014

seni berniaga naga bangsa cina : re-branding

Pelajaran ke empat



seni berniaga naga bangsa cina

re-branding

Dengan kawan-kawan bisnes cina saya duduk lagi. saya duduk untuk minum dan belajar sesuatu dengan mereka. mereka suka borak-borak masa waktu malam. mereka borak perkara yang masa depan.
.
.
Mereka tidak ganjal ada saya. bila mereka nak berborak mereka cari saya. mereka juga belajar dari saya. mereka suka bila saya cerita dengan ikhlas. mereka mahu dengar cerita berniaga cara nabi. bila saya cerita mereka melopong. nanti saya ceritakan lagi cerita itu.
.
.
Antara mengapa mereka selalu menang dalam bisnes kerana mereka ada kitab bisnes mereka. mereka ada 101 cara bisnes dari cerita lama mereka. mengapa ilmu ubatan singsa sampai sekarang ada walau dah beratus tahun wujudnya. semuanya adalah kerana semua ilmunya dibukukan.

.
.
Branding , re-branding dan pakajing dalam bisnes seni bangsa cina bukanlah asing lagi. mereka menambah baik inovasi dalam pakajing untuk barang yang baik. kita sahaja yang melebalkan mereka meniru. sebenarnya mereka tidak segan silu kerana ilmunya sudah beratus tahun dulu. jika anda perasan ada satu jenama " adabi " tak lama dulu muncul pula satu jenama "adami". macam serupa tapi tak sama.
.
.
Pelajaran ini cepat saya faham. mereka sentiasa melihat pasaran. mereka belajar sesuatu dari apa yang orang mahu. mereka meniru dan membuat inovasi mengikut apa yang orang mahukan. akhirnya barangan mereka lebih laku.

.
.
itu sebabnya tiada undang-undang cetak rompak di china. mereka tidak boleh dihukum dan tiada undang-undang di mahkamah untuk mereka yang meniru produk. saya pernah ke china beberapa kali. Ianya benar, contohnya handphone Samsung. Anda cakap je budget anda berapa, mereka akan keluarkan bebarapa phone yang berbeza harga, tetapi anda tidak dapat kesan apa bezanya.

.
.
Jangan salah faham, pelajarannya bukan nya meniru tetapi re-branding. mereka membuat branding mengikut beberapa keperluan yang diminta pelanggan.

.
.
re-branding bagi mereka adalah pakejing

belajar dan terus belajar lagi untuk itu

coach bahar.

1 comment:

Cheryl Martins Loan Firm said...

Salam kepada orang ramai,
Puan Cheril Martins, pakar perkhidmatan pinjaman dan kewangan selama lebih daripada 200 tahun, mengiklankan kepada orang ramai mengenai pinjaman program tawaran yang anda perlukan, sama ada anda seorang usahawan yang ingin mengembangkan perniagaan anda? Anda seorang petani, mempunyai kredit yang buruk atau menolak pinjaman dari bank, memerlukan modal kerja, jangan melihat lagi kerana syarikat pinjaman cheril martin hadir untuk mendapatkan beasiswa keuangan anda. dalam ekspatriat dalam kerjaya kewangan anda, sementara kami menyediakan pinjaman di dunia dengan kadar faedah 1.5% lebih menarik, anda tidak boleh mengelakkan menghubungi kami hari ini dan memberikan status kewangan anda untuk mengulangi hubungan dengan e-mel di alamat
(Cheril.martinsloanfirm@gmail.com), (Ikpihaomoisaacfinancecompany@gmail.com)
HUBUNGI KAMI HARI INI SEBAGAIMANA ADALAH BORANG PERUBAHAN