Tuesday, July 8, 2014

Pelajaran ke dua : bisnes bangsa cina

Pelajaran ke dua : bisnes bangsa cina 

Saya duduk lagi sama mereka. saya duduk berselang seli dengan cerita tempatan, cerita politik tetapi 70% cerita masa depan walaup apa pun topik. biasanya saya seorang sahaja dikalangan mereka. mereka tidak lebih cina nya dan saya tak kurang melayu nya.


.
.

saya belajar lagi. mereka tak sedar yang saya sedang belajar dengan mereka. mereka ceritalagi . kepentingan bisnes bangsa cina adalah pangkalan data dan maklumat yang tepat.

.
.

kebetulan saya baru sahaja seminggu mengambil tempahan seluar yang saya buat di kedai jahit cina di muar. ianya benar, saya hanya datang sekali. semua database sudah ada, tidak perlu mengukur lagi kecuali saya yang mahu. saya juga hanya boleh menempah dengan menalipon je kalau mahu. semua ada.
.
.

itu kelebihan mereka. mereka menyimpan database pelanggan. juga saya ingat. saya juga mempunyai beberapa orang pembekal dalam baranagn binaan dan pembekal bisnes catering saya. kekadang saya tidak mengambil pada pembekal yang sama dalam tempoh yang lama. setahun dua tak datang.

.
.

mereka buka fail lama, mereka memberi harga yang mereka beri pada kita sama dengan yang dulu. itu kelebihan mereka dan benar itu kelemahan bisnes bangsa saya termasuk saya.

saya belajar dan terus belajar.

tuan nak tahu lagi petua bisnes bangsa cina?

No comments: