Tuesday, July 8, 2014

Rangkaian maklumat bisnes rahsia usahawan cina

Rangkaian maklumat bisnes rahsia usahawan cina 



Beberapa hari lepas saya seharian bersama beberapa rakan niaga saya berbangsa cina. Saya suka bersama mereka kerana pemikiran bisnes mereka berbeza. 
.
.

Satu cerita, mereka mempunyai rangkaian maklumat yang baik. mereka buat duit dari maklumat. Maklumat sangat PENTING bagi peniaga cina. mereka sanggup membeli maklumat jika perlu. 

.
.

mula-mulanya saya kurang faham. mereka cerita lagi. mereka pergi dimana ada gula. mereka berniaga bila ada peluang. mereka bergerak PANTAS. mereka tidak tinggal di satu tempat.

.
.

saya masih tak faham, mereka terangkan lagi. mereka tidak menjual barang yang mereka buat di tempat mereka. mereka menjual barang yang mereka buat di tempat lain. sebab itu mereka mempunyai ramai jurujual. oooh baru faham.

.
.

Mereka cerita lagi. mereka bawa pula barang yang laku di tempat mereka dari luar dan berharga murah. Mata saya mula terbeliak. saya baru teringat cerita sahabat saya, usahawan bangsa cina sudah berada di indonesia, di Vietnam dan China lebih 40 tahun dulu dan membawa barang dari sana ke Malaysia. Mulut saya tergamam..

.
.
Mereka cerita lagi. sesekali rezeki mereka besar. mereka mempunyai pengalaman menghidu peluang. sahabat saya kebetulan seorang jurujual. dia tinggal di muar. dia mempunyai ramai kawan yang mempunyai kilang tilam dan katil. bila di kuantan banjir besar. dia mengutip lebih 1 juta hanya menjual tilam dan katil. saya rasa mereka bijak.

.
.

Saya dengar lagi. mereka menjual barang yang orang mahu di tempat orang berkumpul-kumpul.

mereka ingatkan saya " Mulai hari ini jangan lagi bercakap tentang berapa banyak kita dapat, tetapi ubah kepada berapa cepat kita buat dan berapa cepat kita dapat"

Banyak lagi saya dengar.... anda nak membaca lagi rahsia mereka

saya tunggu 201 like

Coach bahar

No comments: