Tuesday, July 8, 2014

Belajar seni bisnes bangsa cina

Pelajaran ke-tiga 

Belajar seni bisnes bangsa cina 

Mereka sentiasa KEHADAPAN. dari apa yang saya kenal ramai rakan niaga saya berbangsa cina mereka sentiasa kehadapan. mereka tidakmenjadi follower tetapi mereka memastikan mereka mencipta idea baru. Meraka tidak suka ikut-ikut. jika ramai melihat mereka meniru, biasanya mereka melihat peluang dan merebut peluang sebenarnya. mereka tidak meniru membabi buta.

.


.

Pelajaran ini saya kurang faham. setelah lama saya duduk bersama mereka dan berkali-kali baru saya mencungkil apa yang dimaksudkan sentiasa dihadapan.

.
.

Rakan saya sentiasa update maklumat bisnes . maklumat sangat penting bagi mereka. mereka sanggup membayar untuk maklumat. saya beri contoh jika sesuatu kawasan pembangunan dibangunkan dengan kawasan yang berpotensi mereka sudah tahu terlebih dahulu. mereka akan merebut peluang seboleh mungkin sebelum ramai yang tahu.

.
.
.
Satu masa dulu, di kawasan saya ada catuan air yang agak lama. catuan air itu lebih seminggu. ramai menerima notis catuan air. ramai yang hanya membaca notis tetapi sehari sebelum catuan dibuat. mereka keluar ke kedai. tiba-tiba kedai-kedai mereka ni penuh bekas air yang besar. mana mereka tahu air nak dicatu, bila mereka beli semua bekas air tu?. ini semua kerana mereka sentiasa pastikan mereka selalu update maklumat. maka bersesak lah kedai mereka orang kampung membeli bekas air dengan hanya membaca notis mulai esok air tak ada.

.
.

Adakah anda berfikir seperti mereka? bagaimana pengurusan maklumat peniagaan kita? bagaimana kita nak dapat maklumat yang pantas untuk membuat keputusan pantas?

No comments: