Saturday, February 9, 2013

Bab 72 :: Kenapa saya menulis dan mengajak anda untuk kaya.

aku menulis bukan kerna nama


            Saya nak menunjukkan yang sesiapa sahaja dapat mencapai kekayaan dengan hebat.  Tak kira siapa anda, sama ada anda berlatarbelakang keluarga yang dulunya miskin, sama ada pendidikan anda rendah, sama ada anda bekelulusan PhD, sama ada anda seorang perempuan yang telah mempunyai cucu, sama ada anda tidak ada langsung pengalaman dalam bidang perniagaan. Anda boleh menjadi seorang yang berduit dan kaya. Tetapi dari analisa saya hanya perniagaan dan perlaburan sahaja yang boleh membawa anda dengan cepat ke destinasi tersebut. Dalam banyak contoh kehidupan, saya berjumpa ramai mereka yang kaya mempunyai pelbagai latarbelakang yang berbeza. Kesamaan mereka adalah kejayaan yang mereka kecapi bukan datang dari kesenangan, datangnya dari beberapa pengorbanan dan kesusahan mereka yang lepas. Kaya adalah hak anda dan ianya sebenarnya suatu pilihan. Anda perlu ada ilmu kekayaan.
          
  Tujuan saya yang kedua adalah untuk memberi inspirasi kepada orang ramai supaya belajar dengan lebih banyak. Sebenarnya anda perlu belajar untuk kaya, benar bukan dari keadah “trial and error”. Saya membaca banyak buku, berjumpa ramai orang dan menghadiri banyak siri ceramah motivasi. Satu contoh yang nyata adalah saya pernah menghadiri satu seminar hartanah yang hanya bayaran yuran nya RM500 sehari 5 tahun lepas  tetapi dari teknik yang diajarmembolehkan saya dapat mengutip semula lebih 500 ribu dalam masa setahun. Anda perlukan mentor, coach, guru untuk mempercepatkan anda untuk kaya.
         
   Sebab ketiga adalah saya mahu memberitahu orang ramai yang perkara untuk kaya ini bukan lah mustahil dan sebenarnya ianya mudah jika ada asas yang kukuh.   Ada diantara mereka yang berniaga dan berkeuntungan dengan jutaan ringgit, tetapi ada juga diantaranya yang berusaha berniaga tetapi rugi. Sama juga anda lihat ada mereka yang terlalu sibuk setiap hari tetapi dalam masa yang sama anda berjumpa mereka yang tidak bekerja duduk goyang kaki. Sudah tentu ada cara atau jalan lain selain dari cara yang anda lakukan sekarang untuk mendapat duit yang banyak. Ada mereka yang bekerja mendapatkan duit seharian dibayar dengan gaji yang sedikit tetapi ada yang bekerja sedikit tetapi dibayar ribuan ribu sehari.  Jika anda mempunyai sistem yang betul, sebenarnya duit boleh bekerja untuk anda.
         
   Saya juga cuba memberitahu dari contoh dan cerita saya sebenarnya anda mempunyai berjuta-juta cara untuk kaya raya. Ada orang jual beli tanah, ada orang jadi penceramah, ada orang cuma jual pau je tadi ada 10 tempat post jualannya, ada orang jual kapal selam, ada juga jadi artis. Kesamaan antara mereka adalah mengunakan sepenuhnya potensi diri mereka yang sebenar untuk menjadi kaya.
          
  Perkara terakhir saya nak beritahu yang sebenarnya kita tidaklah memerlukan ilmu yang terlaku kompleks untuk mencapai kekayaan. Fikir lah dengan cara mudah dan lakukan dengan bersungguh-sungguh. Perkara ini sebenarnya jauh lebih mudah dari thesis  atau menyiapkan projek tahun akhir anda di university, lebih-lebih lagi menyiapkan penyelidikan PhD.
         
   Anda perlu alasan yang lebih kukuh mengapa anda mahu kaya, jika tidak usaha anda separuh jalan. Hidup saya dan ramai orang bukanlah hanya mengejar kekayaan, saya juga punya keluarga, saya juga punya hobi, saya juga perlu ke mekah menunaikan haji. Semua yang kita lakukan akhirnya adalah kerana Allah.

Mohon share, komen dan like. 

No comments: