Thursday, February 7, 2013

Bab 36 :: Mahu KAYA, perlu mengumpul harta bukan mengumpul duit.



Saya mulakan idea perniagaan perhotelan D’impian dari saya mendengar cerita Ray Kroc pengasas McDonalds lama dulu.  Mungkin anda juga maklum yang beliau membuka kedai makanan segera dan menjual burger. Tetapi sebenarnya beliau adalah pemilik semua francais tersebut di US dan hartanah nya sekali. Sebenarnya penjual burger ini bukanlah semata-mata menjual burger dan kentang tapi sebenarnya beliau adalah usahawan hartanah.

Saya selalu dinasihatkan bila berniaga, “orang kebanyakan lebih pentingkan pendapatan bila berniaga tetapi orang kaya pentingkan asset”. Dari idea itu saya cuba aplikasikan dengan kefahaman saya sendiri. D’impian membeli rumah kedai, dijadikan hotel budget. Membeli tanah, diusahakan menjadi resort dan seterusnya dalam beberapa perniagaan yang lain.  Dalam perniagaan duit adalah alat permainan sahaja, boleh datang dan boleh pergi bila-bila masa.  Masalah kewangan menyebabkan ramai orang bekerja sepanjang hidup mereka untuk orang lain. Akhirnya tidak ada bukti segala usaha yang kita buat selama ini kepada genarasinya.

Sistem pembelajaran sekarang hanya menumpukan anak-anak menjadi professional supaya mereka akan mendapat pekerjaan. Mereka diasak untuk cemerlang dan akhirnya makan gaji. Lebih cemerlang anda belajar, lebih banyak anda tahu, lebih tinggi sijil anda perolehi membolehkan gaji yang anda terima akan lebih tinggi, itu formulanya. Akhirnya ramai yang bekerja demi wang.

Saya melihat anak saya, bangun seawal pagi untuk kesekolah. Belajar siang dan malam untuk lulus peperiksaan. Saya imbau kembali betapa sukarnya persaingan untuk mendapatkan tempat di university, berapa banyak tenaga yang di kerah kearah mencapai segulung ijazah, berapa banyak duit yang diguna  untuk tujuan itu. Akhirnya, adakah bayaran gaji yang anda dapat setimpal dengan pengorbanan yang telah anda curahkan selama ini.  Pendidikan itu sebenarnya sangat penting tetapi ianya perlu menjadi jambatan kejayaan bukan jaminan kejayaan.

Setelah tamat pengajian, anda akan bekerja mengikut bidang yang anda pelajari. Bila anda bekerja mengikut bidang anda, anda akan terlupa menjaga bisnes anda sendiri dan anda akan menghabiskan masa anda menjalankan bisnes orang lain. 80% dari perniagaan yang saya jalankan bukan bidang yang saya tahu.
Jika anda belajar menjadi seorang tukang masak. Anda mendapat sijil dan menjadi seorang tukang masak yang terbaik di university anda. Anda akan bekerja menjadi tukang masak, anda akan leka mencari jenis makanan baru untuk dimasak, teknik-teknik masakan, mengurus pekerja dan melatih tukang masak baru. Sehingga ramai yang memuji masakan anda, sehingga ada yang tidak percaya orang lain boleh masak sesedap masakan anda.

Apa yang berlaku, anda akan menjadi tukang masak hingga  keakhirnya. Anda tidak ada masa untuk belajar bagaimana membuka restoran, membuat duit dari masakan anda dan mencari tempat untuk dibuka cawangan ke dua dan ke tiga untuk seterusnya.

Bidang pengajian saya adalah sains kompter menyebabkan saya selalu bertemu dengan mereka sebidang dengan saya diluar kerjaya. Mereka begitu mahir dengan semua aplikasi, hardware, teknologi baru bila bercerita dengan apa yang mereka buat sekarang. Saya bertanya kepada mereka “adakah syarikat ini anda pemiliknya”, jawapan nya “tidak, saya hanya bekerja” . Melalui jawapan mereka, saya maklum ramai yang masih tidak faham perniagaan sendiri dan kerjaya. Mungkin anda seorang pegawai teknologi maklumat atau juruanalis system tetapi dalam masa yang sama anda perlu memiliki perniagaan sendiri. Jika belum, mulakan bisnes kecil anda sekarang.

Sila komen ‘saya suka’ , like dan share

No comments: