Sunday, February 2, 2014

Kerenah Pelanggan

Pengalaman Niaga 

saya berniaga, 60% perniagaan saya adalah dalam bidang perkhidmatan. contohnya 5 bidang dalam bisnes saya adalah 
1. Restoran Mohamed LONG : Masakan Cina Muslim
2. D'impian Hotel Group 
3. D'impian Resort & Training Centre, Muar 
4. D' Impian Katering & Kanopi
5. D' Impian Kopitiam

ramai orang kata, banyak buku tulis " pelanggan sentiasa betul " atau " pelanggan adalah raja ". saya sudah menjalaninya lebih 5 tahun mengurus pelanggan. Banyak yang saya belajar dalam banyak faktor kesalahan dan kemenangan. dalam bidang perkhidmatan makanan misalnya bukan mudah untuk memuaskan hati semua orang. berusahalah sedaya upaya untuk memuaskan hati semua orang dan semua pelanggan.

saya mengambil sikap merendah diri dan menerima sahaja kritikan dan teguran pelanggan tapi tidaklah sampai dikulikan. dalam bidang restoran misalnya , jika anda berniaga anda akan faham. jika kualiti masakan baik, masalah dengan services lambat, atau muka staf masam, kipas tak hidup, buat bilik berhawa dingin ...nak tempat hisap rokok pulak ..ada 101 masalah sebenarnya berniaga dalam bidang ini. Semua cabaran itu menjadikan pendorong semangat untuk terus berjaya. pelanggan nak harga yang murah, tapi barang mentah masaallah, kangkong pun dah mahal sekarang.

Jika di baca komen selalunya kekadang terasa juga hati dengan kata-kata dan kutukan pelanggan. jika anda berniaga kafe atau restoran saya nasihatkan untuk anda bersabar dan percayalah selain ada orang yang tak suka , ramai lagi orang yang menyokong anda. usahalah ...usahalah memperbaiki masalah yang timbul. kekadang saya pun pening kepala...tak cukup staf ..ambil staf reramai ...kononnya nak services cepat. tapi masalah nya tetap sama. diberi latihan ..sekejap je dah berhenti pulak. pendapatan tak sama dengan perkhidmatan yang diberi, nak naik kan harga pelanggan kata mahal sangat siapa nak datang kedai. ramai yang fikir, orang berniaga ni banyak untung sangat le ..

dari sehari-demi sehari saya berusaha, bersabar dan mencari formula terbaik. ada sesetengah pelanggan memang macam raja , salah sikit misalnya lambat dah bersumpah " aku bersumpah tak nak masuk kedai ni lagi " dan selalu dengar ayat ni " kita nak tolong bisnes melayu, gini le melayu berniaga...macam hampas" ...itu lah selalu saya dan staf saya dengar. diherdiknya staf dengan gitu dan gini. tak kiralah anda dah besar macam mana bisnesnya, itu sebabnya saya sangat menghargai orang yang berniaga dengan betul.

Saya sebutkan , masih ramai yang memuji masakan kami, saya berikan semangat semula pada staf, saya pujuk mereka dari menangis, saya bangkitkan semula semangat mereka dari kekecewaan. janganlah jadikan 1 kegagalan, kita melupakan 1000 kejayaan yang telah Allah berikan. perbaikilah kesalahan yang ada dengan ikhlas. bisnes adalah perjuangan. biarlah mereka yang mengetawakan kita , sambutlah tangan mereka yang masih menyokong kita. senyum dan ceria buat semua sahabat.

Saya doakan semua berjaya ....maafkan orang dan selalu lah memohon maaf, kita bukan sempurna.

No comments: