Wednesday, February 5, 2014

Sembilan tip meningkatkan jualan restoran dan kafe anda


1. Mulut ke mulut atau testimonial

Cara ini merupakan cara tradisional yang masih efektif hingga sekarang. Cara yang paling mudah adalah dengan mengundang beberapa orang target market sebagai contoh mereka yang aktif dalam ber facebook dikalangan orang perempuan dan mewakili pelbagai jabatan . Berikan layanan dan rasa terbaik dari contoh makanan tersebut, tapi tetaplah jaga kualiti produk anda. Jangan sampai contoh yang diberikan lebih baik dari produk yang dijual di kedai. nanti mereka dakwa "hari datang makan besar pinggan nya, kenapa hari ni kecil"

2. Promosi melalui sosial networking

Tentunya anda sudah tidak asing lagi dengan facebook, twitter, wordpress, youtube dan lain-lain. Anda boleh menggunakan cara ini, karana murah dan mudah untuk dikendalikan. Anda boleh mengupload gambar-gambar makanan di restoran anda dan jangan lupa berikan alamat dan phone number juga link website restoran anda. Rajin-rajinlah untuk memberikan berita terbaru tentang restoran anda melalui media ini.

3. Loyalty programs

Anda boleh memberikan point-point pada setiap pembeli. Jika pembeli sudah mencapai suatu point tertentu, anda boleh memberikan voucher atau diskaun khusus kepada pembeli anda.

4. Up-selling

Up-selling adalah suatu cara mempromosikan suatu produk semasa pembeli sedang berinteraksi dengan penjual. Misalnya dengan memberitahukan manfaat dari produk tertentu atau menu baru dengan diskaun tertentu. Tapi perlu kehati-hatian saat melakukan up-selling, jangan sampai pembeli merasa dipaksa untuk membeli suatu produk.

5. Mengadakan suatu acara atau event

Acara seperti pertunjukan memasak, kursus memasak secara mudah, acara ulang tahun atau acara anak dan lainnya. Acara seperti ini boleh menarik pelanggan untuk datang ke restoran anda. Bila acara berlangsung jangan lupa memberikan contoh-contoh makanan atau promosi-promosi kepada pelanggan anda.

6. Email dan mobile marketing

Mintalah alamat email atau nombor handphone pembeli jika ada, dengan ini anda boleh memberikan update-update terbaru tentang restoran anda setiap saat kepada pembeli. Tapi jangan lupa untuk menanyakan kepada pembeli apakah mereka bersedia untuk dihubungi melalui email atau sms jika terdapat promosi. Karana ada juga pembeli yang sering terasa terganggu untuk menerima promosi-promosi seperti ini.

7. Blog dan video

Buatlah blog tentang rumah makan anda melalui blog gratis seperti wordpress atau blogger. Dengan ini restoran anda boleh diketahui oleh masyarakat lebih luas. Jika mungkin buatlah video tentang restoran anda dan upload di jejaring sosial seperti facebook dan youtube. Sehingga pembeli merasa tertarik untuk datang ke bisnis anda.

8. Stiker promosi di tempat-tempat menunggu

Stiker kecil tentang restoran kita boleh dibuat dan ditempelkan di tempat-tempat umum, terutama tempat-tempat dimana banyak orang menunggu seperti tempat perhentian bas. Atau anda juga boleh memberikan stiker motor atau kereta di tempat parkir yang bertuliskan nama dan foto makanan yang disediakan di restoran anda.

9. Banner

Buat banner promosi di tepi jalan dan tempat mudah dilihat orang ramai.

Tip dari Restoran Mohamed LONG : Masakan Cina Muslim
mohamedlong.blogspot.com

No comments: