Saturday, December 7, 2013

Nasihat anak muda

Nasihat Anak Muda.

Jika anda sekarang berfikirkan dan bercita-cita besar dalam bisnes saya ucapkan tahniah. teruskanlah dengan kepercayaan, keyakinan dan semangat yang tinggi itu. ramai orang yang tidak percaya dengan kemampuan anda adalah kerana mereka juga tidak percaya diri mereka sendiri boleh percaya.

Dulu, saya juga begitu. saya ditakutkan, saya dicontohkan dan saya disuruh menjadi mereka yang biasa , belajar diuniversiti, mencari kerja, membeli kereta, berkhawin, mencari pula kerja yang gaji nya lebih mahal dan seterusnya. jalan ceritanya semuanya hampir sama.

jika hujan itu umpama kegagalan dan matahari itu seolahnya keceriaan , anda perlu keduanya hujan dan matahari untuk melihat pelanggi dan seolahnya pelanggi itu kejayaan yang gemilang. lihat sendiri Kisah Lincoln merupakan contoh klasik orang-orang yang benar-benar berani gagal.

Gagal dalam bisnes pada tahun 1831.
Dikalahkan di Badan Legislatif pada tahun 1832.
Gagal sekali lagi dalam bisnes pada tahun1833.
Mengalami patah semangat pada tahun 1836.
Gagal memenangkan pertandingan pidato pada tahun1838.
Gagal menduduki dewan pemilih pada tahun 1840.
Gagal dipilih menjadi anggota Kongres pada tahun 1843.
Dilantik menjadi anggota Kongres pada tahun 1846.
Gagal menjadi anggota Kongres pada tahun 1848.
Gagal menjadi anggota senat pada tahun 1855.
Gagal Menjadi Presiden Pada Tahun 1856.
Gagal Menjadi anggota Dewan Senat pada tahun 1858.

Akhirnya pada tahun 1860 dilantik sebagai presiden Amerika yang ke-16 dan salah seorang presiden yang sukses dalam sejarah Amerika.

Siapa kata anda tak boleh, belum cuba belum tahu. saya menyokong anda dan anda perlu membuktikan nya sekarang. gunakan kelemahan anda sebagai kekuatan. gunakan yang anda hanya seorang anak muda tetapi anda ada kepantasan.

Adam Khoo pun dikenali sebagai seorang anak bodoh. Ketika darjah empat , Ia dikeluarkan dari sekolah. Ia pun dimasukkan ke Sekolah Rendah terburuk di Singapura. Ketika dia akan masuk Sekolah Menengah, ia ditolak oleh enam Sek Men terbaik di sana. Akhirnya, ia belajar di Sek Men terburuk di Singapura. Begitu buruknya prestasi akademiknya, tapi lama kelamaan dia semakin baik justeru karena cemuhan kawan-kawannya, hingga akhirnya memperoleh kejayaan di dunia perniagaan.

Prestasi Adam di dunia perniagaan bermula pada Adam berusia 26 tahun. Ia telah memiliki empat perniagaan dengan total nilai aset setahun bernilai US$ 20 juta.

Kisah bisnes Adam bermula ketika ia berusia 15 tahun. Ia berniaga music box. Bisnes berikutnya adalah pernigaan training dan seminar. Pada usia 22 tahun, Adam Khoo adalah trainer peringkat nasional di Singapura. Pelanggan-pelanggannya adalah para manager dan top manager perusahaan-perusahaan di Singapura. Bayarannya mencapai US$ 10,000 per jam.

anak muda..teruskan usaha mu hingga anda berjaya. setelah kejayaan dihadapan anda pada masa itu ramai yang bertepuk tangan digarisan penamat.

No comments: