Saturday, December 21, 2013

Mengapa tidak bermula

Malam ni tak boleh tidur, dilelapkan mata ... dikejamkan mata...tak juga tidur

Saya banyak dapat SMS dan masej dari pelbagai pihak tentang mahu memulakan bisnes mereka.

soalan mereka kenapa mereka tidak boleh bermula sedangkan.... 

- dah baca buku motivasi bisnes yang banyak, dah baca dua tiga kali dah.
- dah pergi seminar semua usahawan yang buat, siap nanggis - nanggis lagi bila dalam seminar.

tapi tak tahu

- nak berniaga apa?
- nak berniaga kat mana?
- macam mana nak mula?
- dan paling masalah nya tak ada modal.

ada tak yang jadi macam keadaan diatas ni...

soalan pertama : nak bernaiga apa?

juallah apa sahaja, asal barang boleh dipakai orang...barang boleh dimakan orang pasti laku dengan cara yang betul. dimalaysia senang jual barang..

soalan kedua.

nak jual kat mana?

buatlah dari yang kecil, jual lah dimana -mana asal laku. betul ni....asal jangan ada malu. kat mana ada orang berkumpul kat situ banyak duit..jual je lah

macam mana nak mula?

kalau lambat bertindak maka lambatlah result nya. mulakan sekarang. buatlah dengan apa yang ada ditangan.

modal ?

gunalah duit yang ada dalam poket. memang lah berniaga perlukan modal tapi kenapa nak memilih menggunakan modal yang tinggi untuk memulakan bisnes pertama anda. pilihlah bisnes yang hanya menggunakan modal yang rendah. modal terbesar adalah idea dari anda dan jati diri yang tinggi untuk berjaya.

-----------
CERITA
======

di kampung saya suruh anak muda bekerja sendiri , mencipta kerja sendiri dan menjadi bos kepada diri sendiri.

saya minta mereka tanam serai, ditanya saya "boleh untung ke dengan menanam serai je". saya cerita kan...

ditanya lagi "kat mana nak dapat benih", saya katakan "ambil lah dari tanah saya"

ditanya lagi "siapa nak tolong usahakan, dimana nak dijual"

saya menyampuk , "jika begitu lebih baik saya beri sahaja duit pada awak dan awak tak perlu buat apa-apa"

kita boleh beri alasan pada diri kita untuk tidak berjaya....

No comments: