Monday, December 16, 2013

anda perlu buat apa yang perlu sahaja.

Nasihat

semalam minum kopi bersama seorang sahabat saya yang sekarang adalah 'orang kanan' menteri. Dia mengadu dan meluah perasaan dengan saya yang kerjanya banyak. mungkin dia nak beritahu saya yang sebenarnya dia seorang yang sibuk. saya mencelah, "sibuk bukan kayu ukur kepada seseorang itu berjaya atau pun tidak". dia memandang tepat mata saya macam nak dimakan nya saya ni..saya senyum je sebab selalu bergurau dengan sahabat saya yang seorang ni.

"hidup sebenarnya pilihan, kita sibuk dan banyak kerja kerana kita buat kerja yang tak perlu kita buat." saya mulakan bicara , dia dengar dengan teliti.

"betul agaknya", dia menyahut

Anda perlu buat apa yang perlu anda buat sahaja dan jangan buat yang tak perlua anda buat.

anda perlu buat dan memilih barang apa yang anda mahu beli
anda perlu memilih hanya kawan yang boleh memberi anda ke arah kecemerlangan
anda hanya perlu buat apa yang boleh mendatangkan pahala sahaja
anda perlu hanya perlu memulakan bisnes dengan se simple mungkin dan secepat mungkin.
anda hanya perlu buat yang anda perlu buat.

sekarang anda tahu kan apa yang tak perlu untuk anda....faham ke yang ni.

No comments: