Thursday, October 24, 2013

kisah Bisnesman carwash



Seorang datang kepada saya dan bercerita dia mengusaha carwash. dia membuka carwash telah 6 bulan. dia semangat dengan yang diberi rakan-rakan dan lebih semangat bila join seminar 'semangat berniaga' anjuran beberapa pihak. dia meminjam separuh modalnya dari ibu mertuanya yang baru sahaja pencen dan separuh lagi dari duit simpanannya. malangnya peniagaan nya kurang maju, dia mahu menutup kedainya.

Saya terdiam dan tunduk, teringat cerita seorang saudara saya yang mengalami nasib yang sama satu ketika dulu. tetapi pada masa itu saya masih belum menguasai ilmu marketing revolution, kami menggunakan teknik yang pelbagai mempromosi carwash kami malangnya sangat sedikit fackback. Akhirnya carwash itu ditutup kerana masa itu saya kurang ilmu menjual laku. begitu juga berlakunya ramai orang lain, kita lebih pandai membuat, mengilang, menanam tetapi kurang pandai menjual.

saya memberikan pendapat;

1. marketing bukan semata-matanya pengiklanan. jika salah gayanya membazir sahaja.

2. target market yang betul adalah sangat penting, jika dibuat banner pun kekadang bakal pelanggan sudah "buta iklan" kerana terlalu banyaknya iklan diluar sana, perlukan revolution

3. menggunakan gabungan hukum keterbatasan membuatkan pelanggan berebut-rebut menghantar kereta ke carwash.

4. Penawaran yang menarik adalah sangat penting. bukan perlu cantik tetapi perlu lengkap dengan perkara basic misalnya tempat rehat pelanggan yang menunggu keretanya dibasuh.

5. perlu cara yang betul dalam menawarkan produk yang hendak dijual.

Dengan satu idea yang biasa-biasa, saya menukar carwash tersebut sepi kepada berduyun-duyun orang datang sehingga tidak sampai sebulan carwash tersebut ceria semua dan terus ramai pelanggan membasuh kereta disitu setiap hari. baru saya perasan "Dari idea boleh buat duit".

Beberapa idea yang saya aturkan untuk carwash itu adalah.

1. Menambah keselesaan tempat menunggu bagi pelanggan yang menunggu kereta mereka dibasuh dengan majalah, kipas angin dan kerusi. Sebelum ini carwash itu tidak ada tempat menunggu, walaupun ada kedai makan berhampiran dengan carwash tersebut tetapi ramai pelanggan nak melihat sendiri kereta mereka dibasuh. Ini adalah untuk memastikan penawaran yang terbaik bagi carwash tersebut. selain dari itu faktor kecepatan dan ramainya pekerja juga memain peranan penting.

2. Saya meminta untuk dibuatkan promosi percuma selama 2 minggu. pelanggan diberi kopun percuma membasuh kereta dalam tempoh dua minggu untuk basuhan luar yang biasanya diberi harga RM8 sebuah. Bila pelanggan datang mereka diberi lagi bonus dengan membersihkan hingga kedalam kereta yang biasanya dibayar dengan harga RM20 semuanya percuma. minta pelanggan mewar-warkan pakej cuci percuma ini. mereka akan bercakap dan sms kepada kawan-kawan mereka tanpa disuruh. ini namanya marketing mulut ke mulut adalah sangat berkesan. berduyun-duyun mereka datang.

3. Carwash yang dulunya orang tak tahu sekarang mereka sudah tahu dan menjadi bualan dan buah mulut mereka di daerah itu. ambil database pelanggan, layan mereka dengan baik. Penawaran yang menarik dangan hukum keterbatasan membuatkan pelanggan akan datang tanpa henti, berulang kali dan terjual dengan segera. tenpoh 2 minggu promosi adalah tempoh waktu yang paling sesuai. selepas dua minggu mereka terus menerus mengunjungi carwash tersebut.

tak perlu banner yang banyak untuk memberitahu orang. memang banner anda akan dibaca orang tetapi berapa pratus pelanggan anda yang membacanya. cara marketing pelbagai, perkara yang terpenting adalah produk anda "laku".

41 comments:

cik orange jingga said...

betul kata awak...saya ada juga cuba buat business scr kecilan tapi susah nak maintain...saya jadi frust sgt sampai sy berhenti dengan business saya tu...jadi saya setuju yang kita kene ada strategy marketing yang betul baru kita leh berjaya dalam perniagaan kita tu...

Muhammad Haniff Hamzah said...

Salam. beri no tepon. saya nak belajar dengan puan.

RAJA SOH said...

idea yang menarik. saya nak try guna untuk produk karipap saya. agak2 macam mana ye!! kalau beli 5 peket karipap frozen, dpt 1 kupon free yg boleh ditebus slps 2 minggu. ok tak

azmeer alias said...

Puan,boleh email sy azmeer.alias@y.c
Sy bnyk nk blajar bnyk bnde dr puan

Ruddy Ruddai said...

saya baru bercita-cita untuk memulakan perniagaan carwash ini,dgn tip-tip sebegini,harap dapat menjadi guide utk saya.

Salwa Sufisal said...

TERIMA KSIH ATS GUIDELINE INI..SY AKN CUBA..

Zack Soo said...

sy mmg nk bukak carwash satu tp xtau nk mulakan mcm mne.. harap ade usahawan bangsa kta yg boleh mmbantu... zaki-0108902161

the carwash protouch r said...

Klu nak bukak carwash boleh datang kat carwash saye di nilai...bole tengok2

Anonymous said...

Bole mohon alamat carwash nye...

azzuan said...

teringa jugak nk bukak bsness carwash..tip mcm ni sgt brguna..tq

Paisley and Pastel said...

Assalamualaikum,

Saya dalam proses nak buka car wash di Senai, Johor. Lokasi car wash adalah bersebelahan warung makan mertua saya. saya rasa itu adalah advantage yang bagus dimana pelanggan boleh lepak and makan sementara menunggu. cuma skrg, saya ada sedikit cabaran dalam usaha membuka car wash ni iaitu khemah. ada sesiapa boleh memberikan nasihat, khemah macamane nak digunakan dan mungkin ada contact yang saya boleh hubungi untuk mendapatkan khemah ni. kalau boleh 2nd hand. t.kasih

JML said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Berpe bajet untuk bukak 1 carwash ..harap2 dpt mmbantu - megat 0123447290

Unknown said...

Berpe bajet untuk bukak 1 carwash ..harap2 dpt mmbantu - megat 0123447290

Anonymous said...

menarik!!...ingin menjadi business partner dalam car spa/detailing di Ipoh,Perak whats app -+601132228294 #donedetailingclinic

Zulnizam Awang said...

Terbaik dan bermanfaat..berapa bajet nak buka carwash?mintak yg ada pengalaman tu kongsi sikit kat orang baru nih..l 0127311140 zul.

Fizi said...

Siapa nak join saya bukak car wash area serdang/balakong...Plan dah 60% siap..kalau ade yang nak join, lebih baik...boleh tambah2 modal dan sewa tempat besar sikit...

Whatsapp : 0.1.9 - 3.6.1.7.5.1.4
Call : 0.1.6 - 6.2.0.0.6.4.1

Danial Mazlan said...

salam saya nak buka carwash tapi masih nak kena belajar nak mula dari mana.

Mariana Rasi said...

Saya juga baru berhenti kerja dan ingin menceburi diri dalam bidang perniagaan membuka carwash di sekitar Tasek Permai,Ampang... tapi saya belom dapat tapak... bantu saya dalam mencari tapak

Unknown said...

Ok jugak tu

Muhaimin Lah said...

Berapa modal pendahuluan yang patut ada

Iskandarose Iskandarose said...

mariana whatapp sy 014-2282644

mohd sahrell said...

Brapa bajet nak bukak car wash ni.. dan sy nak blajar mulakan dari mana.. 0162233876 ariell tq

mohd sahrell said...

Brapa bajet nak bukak car wash ni.. dan sy nak blajar mulakan dari mana.. 0162233876 ariell tq

NIK LUQMAN AL-HAKIM said...

saya berminat untuk mengetahui kaedah memulakan perniagaan ni. 0145311390 nik. tq

Roman Dayin said...

selamat sejtra saya berminat dlm bisnes car wash tapi blm ada pengalaman boleh puan kongsi penglaman puan dlm bidng ini 0196953164

Roman Dayin said...

selamat sejtra saya berminat dlm bisnes car wash tapi blm ada pengalaman boleh puan kongsi penglaman puan dlm bidng ini 0196953164

Unknown said...

Lg 1 masalah byk car wash dijalankan oleh warga asing sendiri tanpa lesen... Dan warga Bangladesh ini selalu menimbulkan mslh kekecohan seperti pergaduhan, menganggu pekerja kedai carwash yg ada lesen... Mohon minta bantuan mcm mana nak urus mslh ini? Tq

Jane said...

Lg 1 masalah byk car wash dijalankan oleh warga asing sendiri tanpa lesen... Dan warga Bangladesh ini selalu menimbulkan mslh kekecohan seperti pergaduhan, menganggu pekerja kedai carwash yg ada lesen... Mohon minta bantuan mcm mana nak urus mslh ini? Tq

Alan Ali said...

Report je pd majls bndaran tmpt puan..if xde lesen brniaga kena sita la.

Alan Ali said...

Report je pd majls bndaran tmpt puan..if xde lesen brniaga kena sita la.

ADAMS said...

dalam basuhan kenderaan apa yang penting adalah kualiti bukan kuantiti...saya baru je bukak kedai steam wash n snow wash....ternyata kadang kala tak menang tangan sampai demam pun ada.sebelum saya mulakan bisnes carwash saya menkaji dahulu dimana tempat2 yang selalu kekozoran dapat dilihat..seperti dicelah seat,dibingkai bawah kereta..dan dicelah celah rim...tawaran yang baru saya terima adalah memcuci kereta cikgu...kerana cikgu tiada masa nk cuci kereta disebabkan sibuk dengan tugasan..kadang kala saya terpikir cikgu sanggup bayar brapa pun janji keretanya bersih...saya baru je lepas memcuci kereta cikgu di kolej ternyata mmg cikgu2 tiada masa nk mrnhantar kereta ke carwash n sanggup bayar rm50 sebiji kereta...antara servis saya tawarkan adalah basuh enjin,fogging n basuh

ADAMS said...

dalam basuhan kenderaan apa yang penting adalah kualiti bukan kuantiti...saya baru je bukak kedai steam wash n snow wash....ternyata kadang kala tak menang tangan sampai demam pun ada.sebelum saya mulakan bisnes carwash saya menkaji dahulu dimana tempat2 yang selalu kekozoran dapat dilihat..seperti dicelah seat,dibingkai bawah kereta..dan dicelah celah rim...tawaran yang baru saya terima adalah memcuci kereta cikgu...kerana cikgu tiada masa nk cuci kereta disebabkan sibuk dengan tugasan..kadang kala saya terpikir cikgu sanggup bayar brapa pun janji keretanya bersih...saya baru je lepas memcuci kereta cikgu di kolej ternyata mmg cikgu2 tiada masa nk mrnhantar kereta ke carwash n sanggup bayar rm50 sebiji kereta...antara servis saya tawarkan adalah basuh enjin,fogging n basuh

Vivalova Boutique said...

saya pun masih mengkaji lg ttg bisnea car wash ni... plan nak bukak area kl.. tp xde tempat lg.. dan ade sape2 boleh kongsi modal awalny biasa brpe ye?

Vivalova Boutique said...

0123949164- abby... sbrg maklumat boleh kongsi brsame ye

Vivalova Boutique said...

0123949164- abby... sbrg maklumat boleh kongsi brsame ye

Muhammad Umair said...

Salam...sy sedang mencari carwash automatik semi auto yg ad semburan angin...tau tak sekat mana boleh dapat..

Sutera Carwash said...

salam jika tuan/puan mahu dapatkan nasihat memulakan perniagaan carwash boleh email saya di suteracarwash@gmail.com atau layarinfb kami https://m.facebook.com/sutera.carwash

Galaxy S5 said...

Salam..alhamdulillah sy sudah memilik modal utk memulakan perniagaan carwash.tp masalah sy skrg adalah staff.mcm mana ye.boleh sape bantu.

FirdausAzahar said...

Untuk mencari stafc di bahagian snow wash ini pastikan yg betul betul bertanggungjawab dan tidak tertarik pabila melihat wabg yg ada dlm kendwraan yg dicuci....

Tuan dah mempunyai staff buat masa ini?

FirdausAzahar said...

Dimana snow wash tuan?