Friday, October 4, 2013

idea kratif dalam bisnes



ramai orang ...ya ramai orang saya jumpa menyimpan rahsia idea bisnes mereka. Ditanya disorok-sorok tak nak beritahu. Belajar masak pun tak habis diajar takut-takut idea diambil orang. Ramai orang berniaga bersaing-saing, yang perlunya adalah bersama untuk lebih besarkan kuasanya. 

mak cakap dengan saya, bila saya hanya gunakan ilmu saya ...mungkin saya akan maju sendiri tetapi jika disebarkan mungkin 10 orang akan lebih maju dan mungkin 100 orang yang lain. itu yang saya buat.

Seorang peserta seminar saya mempunyai masalah dengan jualan kedai kek, ada kedai kain masalah dengan jualan kedai kain, ada kedai jahit masalah dengan tempahan merosot disebabkan lambakan kain siap dari luar.Sebenarnya anda perlu keluar dari kedai..menjual diluar untuk dapatkan sale.

saya beri satu contoh : kedai roti dan kek

Dihari biasa anda menunggu pelanggan anda di kedai, sukar untuk orang datang kekedai anda kerana sekarang bersepah kedai roti dan kek kat luar sana. banyak idea yang anda boleh buat untuk marketing. saya faham mungkin anda telah banyak lakukan cara marketing biasa, banyak cara itu biasa digunakan oleh orang lain.

jangan cerita yang besar-besar dan idea yang bear-besar. anda cuba dapatkan cash yang cepat untuk bisnes anda. antaranya mungkin anda boleh ke sekolah mensyorkan cikgu mengambil pakej jamuan akhir tahun kelas. biasanya setiap pelajar ada menyimpan untuk tabung kelas dan akhir tahun akan dibeli dengan KFC dan pizza.

Adalah lebih baik anda cadangkan dengan kotak yang cantik dan makanan yang enak termasuk roti dan kek anda didalam pakej tersebut. Anda akan mendapat order awal dan buat yang terbaik termasuk menyediakan pakej sambutan seperti balon, dan beberapa permainan kecil yang murah untuk game mereka dalam jamuan tersebut. promot di banyak sekolah

Jika anda pandai membuat kuih misalnya, sekarang pelajar UPSR dan PMR sudah abis belajar mereka tak belajar. apa salahnya anda cadangkan pihak sekolah untuk mengajar mereka membuat kak basiq dengan sedikit bayaran dari sekolah atau peserta .

idea anda perlu kratif untuk terus maju dalam bisnes

No comments: