Friday, October 4, 2013

Tip buat duit sambil bercuti



ramai orang mahu bercuti, tetapi selalunya jika bercuti masalahnya dui habis. bagaimana agaknya anda boleh bercuti tetapi masih boleh membuat duit dari percutian anda tadi. hari ini saya kongsikan beberapa tip dan idea anda boleh membuat duit sambil bercuti.

1. menjual barangan secara on-line.

selain dari facebook sebenarnya terdapat beberapa platform untuk anda menjual antaranya adalah e-bay, lelong.com atau mudah.com. anda boleh menjual barangan yang anda tidak lagi guna tetapi masih berkadaan elok. semasa percutian anda walaupun 3 minggu bercuti anda boleh melayan pelanggan atau membalas email utuk menjual.

2. buat duit dengan foto

Jika anda berkemahiran dalam bidang camera dan foto, percutian anda mungkin boleh membuat duit. ada beberapa cara untuk membuat duit dengan foto yang ditulis bukunya oleh sahabat saya Mba San antaranya menjualnya di internet.

3. Buat duit dengan menulis.

Anda boleh mengabiskan masa anda dengan menulis dan menjual hasil penulisan anda memalui ebook atau novel dan paper-paper academic dan lain-lain.

4. Mengadakan latihan dan seminar

Ini yang paling selalu saya lakukan, saya akan pergi ke tempat yang saya nak bercuti atas keperluan latihan dan menganjurkan seminar. saya akan mengambil separuh masa untuk bekerja dan separuh masa lagi saya akan bercuti.

5. ajarkan English / budaya

Jika anda ke jepun misalnya anda boleh ambil kesempatan untuk mengajar bahasa atau budaya yang mereka mahu tahu...

6. gunakan bakat anda

Jika anda berbakat anda boleh menggunakan bakat anda contohnya bermain gitar jalanan dan melukis. perkara ini bukan budaya kita tetapi sebenarnya sangat berkesan, apa nak dimalukan.

7. bekerja sambilan

semasa saya di England dulu, ramai pelajar malaysia dari mesir akan ke UK bekerja sambil bercuti. mereka bekerja memetik buah apal atau stawbary. sudah mendapat duit poket mereka akan melancong sepuasnya.

8. bonus idea.

jika anda yag tidak ada resiko dan mahu melancong, anda join kesukarelawan keluar negara. biasanya semuanya akan ditangguang sepeuhnya..


selamat mencuba.

No comments: