Thursday, October 3, 2013

Lapan tip jurujual hebat



1. Anda hanya dapat menjual jika anda percaya dengan barangan tersebut
Kepercayaan kepada barangan dan produk untuk anda jual adalah satu perkara kemestian. Sebelum menjual, gunalah, pakailah dan fahamkan seadanya barangan yang nak dijual tadi. Jika anda sudah percaya, saya percaya anda boleh menjualnya dengan hebat.

2. Be clear and direct
Barangan tu selalunya memang dah anda tahu kegunaan nya. malangnya pengguna belum tahu lagi kebaikan nya, kesesuaian nya. anda perlu menerangkan dengan baik dan semudah yang boleh. This is important because the biggest problem in sales is client confusion.

3. kenali pelanggan anda sebelum menjual.
Sebelum menjual ada baiknya anda mengetahui secara asas bakal pelanggan anda dan menjualkan mereka lebihkan skop kelebihan untuk kegunaan mereka.

4. Harga barang terletak siapa yang menjual, bukan kualiti barang.
ini semua adalah bagaimana pelanggan melihat presentation anda, fahamkan ..semuanya termasuk pakaian, cara menyampaikan hingga kertas kerja yang di sediakan. tip menjadi jurujual yang hebat

5. buat presentation anda menarik dan bersemangat
kebiasaannya saya menghadapi masalah dengan salesman yang membuat persembahan yang membosankan. buat persembahan anda menarik, tarikan yang menarik ianya berjangkit seperti menguap.

6. Jika anda tidak tahu, jangan jawab.
Ramai orang tersilap, menjual bukan seperti ilmu ahli politik yang semua soalan perlu jawapan. jika anda tidak tahu dengan jawapan kepada soalan yang di tanya jangan kelentong kerana perbohongan sahaja yang boleh menutup pembohongan seterusnya. menjadi jurujual hebat anda perlu dipercaya tinggi, lebih tinggi anda dipercaya lebih besar angka jualan anda.

7. Mulakan dengan Humor dengan menukarkan suasana ceria.
Saya berikan satu idea, selalunya untuk memulakan meeting selalunya ramai yang akan menukar business card, anda perlu ambil peluang ini. buat dan cipta business card yang mempunyai unsur humor, tetapi anda haruslah melihat suasana. anda jadikan perkara itu sebagai ice-breaker menyebabkan mereka mungkin ingat dengan lawak anda dan membuatkan anda lebih mudah kenal mereka.

8. You can always be better
Ilmu menjual adalah seni bukan ilmu sains maksudnya ianya boleh berubah dan sentiasa ada sahaja perkara baru dalam seni menjual. anda perlu belajar dan terus belajar.

No comments: