Tuesday, October 22, 2013

Marketing Revolution Strategy


hari ini saya kongsikan 5 langkah dalam menguasai Marketing revolution strategy (MRS) dalam bisnes anda.

1. Penawaran yang menarik. terdapat 15 cara penawaran yang menarik. Jika anda belum mempunyai penawaran yang menarik dalam produk anda, lakukan sekarang. salah satu contoh produk atau perkhidmatan anda perlulah unik. Anda tentu mahu tahu 14 cara yang lain bukan, saya kongsikan kemudian.

2. Harus boleh dipercaya ini adalah syarat kedua dalam MRS untuk produk anda. Terdapat 12 cara bagaimana untuk membuatkan barangan dan perkhidmatan anda boleh dipercaya. salah satunya dan yang paling penting adalah money back guarantee. Kekadang pelanggan takut untuk membeli barangan anda kerana mungkin kurang sesuai untuk mereka, dikala anda menawarkan money back guarantee mereka akan percaya akan perkhidmatan dan produk anda. banyak lagi cara untuk memberi pelanggan percaya dengan anda. Tentu anda mahu tahu 12 cara yang lain kan..

3. Cara yang tepat dalam penawaran. Dalam menawarkan sesuatu barangan anda perlu dengan cara yang tepat untuk meyakinkan pelanggan anda. Jika cara nya salah anda tidak akan dapat menjual dengan laku keras.

4. Target market yang tepat. Langkah ini juga sangat penting, walaupun anda telah membuat penawaran yang baik dengan barangan itu boleh dipercayai dan mengunakan cara yang tepat tetapi jika anda tidak menawarkan kepada market yang betul maka barangan anda tidak boleh dijual dengan cara yang cepat, banyak dan berulang kali. Contohnya anda mahu menjual kereta berkuasa tinggi tetapi membuat pameran di lapangan sebuah universiti, mugkin menyebabkan kereta anda hanya akan laku setelah 10 tahun lagi kerana setelah pelajar itu semua telah bekerja dan ada duit. terdapat 10 ciri menentukan bagaimana membaca target market yang tepat yang harus anda tahu.

ramai orang hanya menggunakan iklan dalam menentukan target market yang tepat. Kekadang teknik ini salah dan menggunakan duit yang banyak secara boros. contohnya anda menjual perniagaan otak-otak. untung otak-otak hanya 10sen satu tetapi anda menghabiskan duit dengan branding dan membuat poster dan banner sehingga 30 keping. Jika satu banner RM80, bila nak dapat balik duit modalnya. Banyak cara lain sebenarnya dalam mendapat target market yang betul. rasanya anda nak tahu tak...

5. Hukum keterbatasan. Ini sangat penting dan sangat berkesan. sukar diajar melalui penulisan. Contohnya anda perlu memberi keterbatasan masa kepada pelanggan anda dalam menjual satu-satu barangan. ada 12 cara lain menentukan keterbatasan dan membuatkan pelanggan berebut mahukan barangan anda. ianya benar.

Dalam keterbatasan waktu saya dan keterbatasan cara saya menjelaskan, saya harap anda mendapat sesuatu dalam perkongsian pagi ini. ianya sesuatu yang luar biasa dimana kadang-kadang anda perlu menggunakan strategy yang tidak ber strategy untuk menang dalam menjual, ianya sama dengan "membrandingkan produk yang tidak kelihatan di "branding" kan.

Adakah ada yang mahukan lebih dalam perkongsian ini. mohon berikan komen dan ulasan. jika dapat 300 like dengan 100 komen juga 100 share saya kongsikan lebih banyak lagi teknik dan seni marketing revolution. Anda mahu tak?

No comments: