Sunday, September 22, 2013

Nasihat ::

Dalam hidup ramai orang yang lebih menyalahkan dan menketawakan mereka yang gagal dan mereka yang kalah. Sedangkan mereka yang gagal dan kalah tadi telah pun mencuba. Malangnya adalah kerana nasibnya dia gagal. Mereka tidak pula lihat mereka yang masih tidak mencuba. 

Mereka yang caba mengambil degree, master atau PhD dan gagal adalah lebih teruk dari mereka yang tak lulus spm, itu masyarakat kita. Menyebabkan tiada yang menyambut tangan mereka untuk bangun semula. Sedangkan lebih ramai lagi yang langsung tidak mencuba. Lebih malang lagi mereka yang menghina mereka tidak pernah mencuba.

Begitu juga mereka yang gagal dalam percubaan pertama dalam perniagaan nya. Mereka tidak dibantu, mereka terpedaya dengan semangat berniaga yg berkobar-kobar. Akhirnya dengan pelbagai masalah mereka gagal. Kegagalan mereka terkesan dengan hutang, terkesan dengan luka lama. Mereka sukar untuk bangkit semula. Mereka masih muda, mereka masih baru tetapi mereka ditekan dengan kegagalan mereka yang pertama.

Ramai yang tidak faham:
-buat baik tak tentu lagi dapat pahala.
-berniaga tak tentu untung
-pereksa tak tentu lulus

Bila senang ramailah yang rapat, bila susah sedikit ramailah yang lari dari mereka. Ditekan dan di herdik. Ramai lah yg perli " dah tahu tak tahu nak berniaga, nak berniaga....dah benkrap macam ni siapa susah" itu yang selalu didengar.

Berniaga dan belajar adalah perkara mulia. Manusia juga hidup punya jalan cerita. Mereka yang pernah gagal dalam percubaan pertama anda sambutlah tangan saya. Saya percaya anda pasti berjaya. Hidup perlu ada krisis untuk anda lebih berjaya. Hidup perlu ada ujian untuk anda naik darjah lebih hebat.

Carilah mereka yang positif dikeliling anda, jangan buang masa dengan orang yang negatif dan menjatuhkan morel anda. Anda tidak keseorangan. Jangan malu dengan kegagalan pertama anda. Tidak mustahil anda akan lebih berjaya dari apa yang anda impikan, asalkan anda terus berusaha.

Nasihat ikhlas
Coach Bahar.

No comments: