Sunday, September 22, 2013

[idea] nak dapat modal cepat



1. Pertama, anda listkan barangan yang masih boleh dipakai lagi dirumah anda tetapi tdak dipakai oleh anda sekarang. ambil kumpulkan semua barangan itu semua dan buat jualan. Buat jualan secondhand barangan rumah anda di FB, atau di car boot atau bersama kawan-kawan. banyak barangan yang kita beli tetapi tidak dipakai dan disimpan dirumah sampai penuh rumah, kalau esok nak guna balik boleh beli je yang baru. contohnya stroller baby (baby pun dah besar) dan lain-lain.

2. Buat kerja part time kerja yang tidak mengunakan modal banyak misalnya ambil upah potong rumput di taman perumahan baru di kawasan anda. Jika anda seorang pelajar , anda pandai gunting rambut misalnya boleh offer kat kawan-kawan perkhidmatan gunting rambut.

3. Jualkan barangan orang lain, buat sekecil-kecil perkara yang anda mampu misalnya anda boleh jual nasi lemak di pejabat anda dan mengambil nasi lemak dari mak cik jiran anda dengan harga murah. Jika anda ada kenal kawan yang ada butik, mungkin anda boleh menjual kain kedai tersebut dulu dan ambil komesen dari jualan tersebut atau mungkin anda boleh jualkan kereta, tanah atau apa sahaja yang orang lain punya.

4. Share apa sahaja yang anda mahir, misalnya anda pandai masak beryani, masak pau, kemahiran menjahit, buat akaun atau apa sahaja panggil kawan yang nak belajar dan anjurkan kelas. ambil lah sedikit yuran.

5. Jual semula barangan yang mahal yang ada pada anda, anda mungkin boleh menukarnya misalnya handphone yang lebih murah, emas yang dicagarkan dan lain-lain.

6. menawarkan untuk membuat kertas kerja, siapkan akaun syarikat atau apa sahaja kemahiran yang anda mahir

tip untuk idea modal mudah ini haruslah perkara yang di lengkungan dan kuasa anda tidak melibatkan orang lain. jangan berikan alasan

No comments: