Thursday, September 19, 2013

10 tip hebat mengunakan SMS untuk Restoran anda.



Menurut kajian lebih 73% pengguna hand phone menggunakan SMS sebagai mediam perantaraan mereka. Dalam bisnes juga anda boleh menggunakan sms untuk mengiklankan restoran / kafe anda kepada pelanggan dan bakal pelanggan. Tetapi ada beberapa perkara yang membawa keberkesanan perkara tersebut. Hari ni saya sertakan 10 tip berkesan menggunakan teknologi SMS untuk anda memikat pelanggan.

1. Be Spontaneous!
SMS kepada pelanggan boleh anda berikan berita yang sedikit mengejut dan secara tiba-tiba. contohnya "jam 10pagi hingga 12 tengah hari, anda mendapat 50% diskaun untuk semua makanan di restoran XXX". Membuatkan pelanggan anda akan tertunggu-tunggu offer dan berpusu-pusu ke restoran anda.

2. Discount Codes
Berikan SMS seperti discount codes kepada pelanggan anda supaya boleh digunakan sebagai e-kopun dan menukarnya di restoran.

3. Birthday Greetings
Jika anda menghantar SMS mengucapkan hari lahir kepada pelanggan anda, mereka pasti akan setia dengan restoran anda. Lebih berkesan jika dihari lahir mereka anda memberikan discount atau jamuan percuma bagi mereka ....

4. Polls
Untuk mengetahui apakah yang pelanggan suka. pilihan menu yang paling digemari pelanggan perlu diketengahkan.

5. Event Invites
Jemput mereka sebagai VIP untuk event yang anda anjurkan melalui sms.

6. Email Sign-Ups
Anda juga boleh mendapatkan email mereka dengan sms mereka. mungkin juga offer anda kepada mereka mendapat 10% potongan kepada 5 email rakan rapat mereka.

7. Market Your Website
Jika anda ada website / video / blog untuk mereka boleh merujuk menu dan kelazatan restoran anda..

8.Special Announcements
SMS juga boleh digunakan sebagai bebearapa berita penting misalnya penutupan sementara supaya pelanggan tidak kecewa atau memperkenalkan chef baru dan lain-lain

9. Competitions
Sebagai contoh "kepada 10 sms terpantas akan mendapat e-kopun 10% potongan makanan hari ini".

10. Useful Tips
Tidak semua perkara anda hantarkan iklan, mungkin juga anda boleh hantarkan beberapa tip atau berita setempat / ucapan selamat hari raya dan sebagainya.

Perkara yang lebih penting adalah pengumpulan data yang tepat, genuine pelanggan.

saya harap anda belajar sesuatu malam ini dari perkongsian saya, supaya teknik sms marketing anda lebih berkesan dari biasa. saya punya 10 lagi tip yang nak dikongsi, sila like dan share ilmu ini seberapa banyak..jika cukup 156 like saya kongsikan lagi yang lebih power.

No comments: