Thursday, September 11, 2014

Nasihat



Setiap kali saya ke universiti semula bersama pelajar, saya akan teringat cerita bisnes saya masa student dulu.

Bisnes student bukan untuk cari duit, bisnes student untuk cari makan. Dari tahun pertama dah ada bisnes sendiri masa di universiti dulu. Bisnes saya " gerakan " , tak gerak tak makan. Asal benda boleh datangkan duit.

Saya nasihatkan mereka untuk jangan terlalu berharap untuk bekerja makan gaji. Mengapa tidak kita berusaha bergaji dan ber bos kan diri sendiri dengan berniaga. Boleh kita tentukan sendiri berapa gaji kita sendiri.

Pada ibu bapa yang punya anak dikolej. Galakan mereka mencuba berniaga, saya yakin jika pandai mengatur masa, kesibukan bisnes kecil-kecil langsung tidak mangganggu prestasi pencapaian pelajaran mereka. Malahan mereka lebih matang.

Saya nasihatkan mahasiswa kalau nak berbisnes ada beberapa tip dan panduan

1. Cari dan pilih jenis bisnes yang melibatkan keperluan pelajar. Jual banyak, untung sikit tak pa.

2. Buat dari kecil dan perbesarkan sikit demi sikit.

3. Buat bisnes depan mata. Bisnes yang boleh dijaga sendiri. Jangan bisnes perlaburan.

4. Buat bisnes melalui rangkaian rakan sekolej.

5. Buat duit dulu bukan besarkan bisnes.

6. Orang muda lambatkan kegembiraan untuk kejayaan masa depan yang lebih besar.

7. Jangan putus asa mencuba dan terus mencuba. Untuk berjaya anda perlu mencuba 1001cara untuk berjaya.

8. Masanya untuk belajar. Banyakan membaca buku motivasi bisnes.

9. Rajin macam semut.

10. Fokus dengan bisnes anda.

11. Jangan tamak

12. Cari dan simpan dan simpan lagi banyak. Dah banyak buat modal jangan meminjam.

12. Buat bisnes untuk belajar dan buat duit. Bukan untuk kaya raya. Kalau kaya itu bonus jangan boros. Jangan sesekali abaikan tanggungjawab semasa belajar. Habiskan ...habiskan degree tu...hidup semasa belajar adalah tempoh fantasi...dunia sebenar diluar lebih mencabar dan realiti.

Saya cerita bagaimana saya sudah bergaji 5k sebulan masa masih belajar lagi... nak tak..nak tak....saya ceritakan.

Ada rakan saya masih belajar si universiti? Angkat tangan...

Doakan saya memandu dari melaka ke utara lebih 500km untuk jemaah bisnes.

Ada orang utara nak minum kopi dengan saya...nanti saya maklumkan.

2 comments:

Anonymous said...

http://payripo.com/?share=93593

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.