Thursday, September 11, 2014

《《 Bisnes pengeluaran produk dan rangkaian. 》》



Dua tiga minggu ni saya banyak melawat kilang rakan-rakan niaga saya. Mereka keluarkan produk antaranya produk makanan dan produk kesihatan.

Saya belajar bagaimana mereka buat untung, saya belajar bagaimana rangkaian niaga boleh majukan bisnes kita.

Satu kilang yang saya pergi membuat produk makanan. Kilangnya mengeluarkan lebih 10 ribu unit sehari. Kilangnya letak dikampung sahaja.

Satu unit dia buat untung 0.60 sen. Produknya di edar melalui lebih 100 stokis di seluruh negara.

10 ribu × 30 hari x 0.60 = RM180 ribu sebulan untung bersihnya.

"Patutlah beli kereta audi gti beli cash", sampuk kawan saya.

Beberapa tip bisnes pengeluaran produk.

1. Cari produk yang orang akan ulang membeli

2. Buat produk sebaik bolehdan sesedap boleh macam untuk makan kita.

3. Produk perlukan beri orang rasa.

4. Berkembang sendiri setiap hari.

5. Jaga Stokis dan rangkaian.

Kita perlu belajar buat produk. Tapi cabaran lebih besar adalah menjualnya. Insyaallah. Tumpukan pada stratigi jualan produk.

Makan produk halal buatan muslim.

No comments: