Monday, September 1, 2014

<< Motivasi Pagi >>



Semalam dalam usrah bisnes saya nyatakan kepada rakan niaga saya. "Ilmu ini milik Allah, marilah berkongsi ilmunya." 

Usahlah sombong dengan ilmu yang sedikit. Ilmu ini bukan milik kita. Sebelum kita ni pandai sesuatu pun tentu ada yang lebih pandai dari kita yang mengajar kita. Manalah ada ilmu yang original betul-betul dari kita sendiri. Walau kita dah menulis berpuluh buku, membaca beratus kertas kerja atau berkebat degree.

Selalunya ilmu yang kita dapat pun dari tunjuk ajar orang lain atau pembacaan dari buku-buku lain. Kalau ada pun sedikit ilmu baru ianya ilham dari Allah. Segan saya bila ada yang mengaku dan bercakap " ini ilmu dari saya dan ilmu ini yang original dari saya.. yang lain semua meniru dari saya. "

Jadinya kita ni bukan lah hebat sangat. Ilmu yang kita ada ni apa lah sangat, itu pun mungkin satu bidang kecil. Setiap insan punya kelebihan masing-masing. Hormati antara satu sama lain. Janganlah bila kita jadi guru kononnya kita yang paling hebat. Lebih teruk melekehkah guru yang lain macam kita yang paling pandai.

Jadilah resam padi lebih tunduk lebih berisi.

No comments: