Sunday, August 25, 2013

Rahsia Orang Cina Berjaya

[Pengalaman]

Saya pernah tinggal di luar negara, bukannya sekejap lebih 5 tahun. Saya juga pernah sampai lebih 40 negara. Antara kesamaan yang saya jumpa adalah dimana sahaja ada orang cina. Ada juga kesamaan orang cina yang saya jumpa di semua tempat iaitu mereka suka berniaga. Hingga di kota london ada china town dan mereka menguasai beberapa jenis perniagaan di mana mereka bertapak.

Saya mula berfikir, apa kelebihan mereka sampai boleh macam ni. Saya tanyakan seorang rakan berbanga cina tentang persoalan ini. Antara faktor yang menjadi pendorong mereka berjaya adalah :-

1. Kemiskinan, mereka berpendapat walaupun wang tidak boleh membeli kasih sayang dan kesetiaan tetapi kekayaan boleh membahagiakan keluarga mereka.

2. Perasaan kurang selamat, kerana kebanyakan mereka berhajrah dari negara asal mereka untuk mencari rezeki.

3. Masalah survival di tempat orang

4. Tidak ada pilihan lain

5. Falsafah yang di ajar dari kecil.

Jika beberapa perkara diatas boleh di ikut anda, mungkin anda akan mula berusaha mengejar kejayaan yang anda impikan.
China Town London

No comments: