Friday, July 12, 2013

Jangan bekerja kerana duit.

Jangan anda bekerja kerana duit, anda perlu bekerja kerana anda perlu belajar sesuatu. Jika anda bekerja kerana wang, biasanya anda tidak akan puas dengan apa yang anda dapat. Anda kurang gembira jika gaji anda lambat sehari dan anda akan menunggu-nunggu duit yang akan diberi. Ramai orang akan melakukan perkara yang sama. Meminta-minta dinaikan gaji, bonus setiap bulan dan setiap tahun. Berapa banyak pun anda dapat, ianya tidak akan cukup. 

Ramai yang memilih untuk bertahan dalam kerjanya kerana takut keselesaan yang ada sekarang terjejas, takut tak boleh bayar bil, takut kereta ditarik, takut itu dan takut ini. Menyebabkan mereka sangat takut di pecat atau hilang kerja, takut terpaksa bermula dari bawah semula. ramai orang menjadi hamba duit dan marahkan majikan sendiri. Anda marah tak majikan anda sekarang? , selalu tak menyumpah dan mengata majikan anda, semua nya majikan tak betul....moganya tidak. 

Sedar atau tidak sebenarnya lama kelamaan anda bekerja kuat dan kuat untuk orang lain. Anda bekerja untuk kerajaan, anda bekerja untuk bayar hutang bank dan anda bekerja untuk majikan anda untuk anda mendapat lebih wang. Anda tidak bekerja untuk diri anda sendiri.

Putaran itu semakin ketat dan anda semakin takut dan tamak. Gaji anda dipotong setiap bulan untuk cukai, anda membeli itu dan ini dipotong cukai atau dikenakan faedah...salah-salah cukai dan faedah juga bunga bank itu tetap berjalan walaupun anda telah meninggal dunia. Anda sudah faham sekarang?

Jadi, sekarang anak-anak muda sekelian bekerjalah. Tetapi anda bekerja untuk diri anda sendiri. Carilah sebanyak mungkin ilmu untuk kehidupan dan lebih penting anda bekerja untuk belajar. anda perlu belajar dari sekarang bagaimana "duit boleh bekerja untuk anda" dan bukan lagi bekerja untuk mendapat duit. Anda tidak akan lepas dari berharap dan susah hati

No comments: