Thursday, April 19, 2012

Motivasi 5

"Dalam berniaga selagi anda tidak melibatkan diri dan memimpin dalam bidang jualan @ pemasaran, anda tidak akan menjadi jutawan"


Saya bukan penilik nasib, saya pun belum kenal siapa anda tapi saya boleh jangka nasib anda 3 @ 5 tahun anda dari sekarang. Anda akan sama sahaja seperti sekarang jika apa yang anda buat hari ini sama je dengan semalam, apa yang anda buat semalam sama minggu depan, bulan depan, tahun depan tidak berubah. Anda tidak berfikir, berusaha untuk mengubah nasib anda dan keluraga anda. Anda perlu bertindak sekarang..ya sekarang.


Pengalaman :: Bila saya mula membuka D'impian Parit Raja 3 tahun dulu, saya didatangi ramai orang termasuk orang kampung yang membantah saya membuka hotel disitu. Kononnya saya membuka dan mengalakan sarang maksiat. Saya cuba menjelaskan dan berbaik dengan mereka, ada yang mengugut. Ada juga yang menyusahkan dengan memlaporkan itu dan ini kepada pihak berkuasa tempatan seperti majlis, bomba dan lain-lain. saya pesankan kpd staf saya supaya bersabar dan bekerja dengan baik. Akhirnya sekarang mereka yang mengadu datang semula kepada d'impian, mereka dapat biz buat kuih, isteri mereka dapat bekerja, anak mereka bekerja di sana, biz kawasan semakin maju. Memang macam tu lah...selalunya idea kita dalam biz jarang disambut dengan baik, diperlekeh, diperkecilkan, apa yang perlu anda buat adalah berkerja bersunggu-sungguh dan terus berdoa.



"sungguh sukar untuk memulakan sesuatu, rupanya lebih sukar untuk meneruskanya dan mengekalkannya"..

"Anda tidak perlu hebat utk semua perkara. Jadilah apa yg anda impikan sekiranya tidak anda akan menyesal sepanjang hayat. Utk memastikan anda berjaya dgn impian anda. Anda harus lebih ekstrem mengejarnya." Selamat berjuang..

Nasihat :: Memang anda ada pangkat, kebetulan anda lebih tua @ anda juga ada pengalaman lebih luas dalam SATU perkara tetapi ini tidak bermaksud anda lebih betul dari yang lain. Hormat-menghormati, sayang-menyayangi, faham-memahami masih perlu kepada mereka dibawah anda atau mereka yang lebih muda atau mereka yang kurang berpengalaman. jadinya jangan mereka dibuli tapi perlu dibimbing kearah lebih baik ....

"pengetahuan dan ilmu sahaja tidak mencukupi, ia perlu di praktikkan. Juga kemahiran juga tidak mencukupi anda perlu melakukannya" JOM...

Nasihat :: bersyukur dgn apa yg kita ada sekarang. Jgn biarkan satu kelemahan dan kekurangan kita menutup beribu kelebihan & nikmat yg kita ada. Jgn dilayan perasaan kecewa & dukacita. Sedangkn kita mesti ada rasa bahagia & gembira. Apa yg kita belum capai hari ini, insyaallah akan diberi suatu hari nnt. Jgn berhenti berusaha & jgn lupa berdoa. Anda bukan hidup bersendirian , sekurang-kurangnya saya...

Nasihat :: salah satu yang menyebabkan kita berasa 'stress' di tempat kerja adalah disebabkan kegagalan kita menangani 3P iaitu 'Planning', 'Prioritizing' dan 'Praying'. Kadang2 perancangan dah cantik tapi gagal memahami keutamaan juga menempah kegagalan.

"Amat mudah utk kekal sederhana. Anda hanya perlu menghabiskan masa dgn hal-hal biasa dan bersama orang biasa tetapi alang-alang anda mempunyai impian, impikanlah sesuatu yg besar. Untuk melaksanakan impian yg besar anda perlu berfikir dan bertindak luar biasa juga ekstrem...setuju ke "like"

Saya tak nak jadi KAYA, tetapi saya harus KAYA" Demi mereka, agamaku, keluargaku, anak-anak ku dan negara ku. Doakan saya..

1 comment:

zulaikha hazwani said...

nasihat yang brguna....terima kasih.....