Saturday, October 10, 2015

Tip selesaikan kerja yang banyak

Assalamualaikum.

Selamat pagi buat semua sahabat. Moga hari ini hari yang ceria buat anda semua. Mulakan hari ini dengan senyuman.

Pejamkan matamu. Maafkan diri anda, maafkan orang lain, berterima kasih dan bersyukur. Mereka yang bahagia adalah mereka yang sentiasa bersyukur.

Hari ini hari Ahad.
==============

Hari ini bermulanya minggu baru. Kekadang kita terasa terlalu banyak kerja yang belum dibuat dan rasa berserabut. Akhirnya semua kerja tak jadi.

Saya kongsikan langkah demi langkah yang perlu anda lakukan untuk mulakan kerja dengan semangat.

1. Sampai di tempat kerja atau pejabat. Kemas dulu tempat kerja anda. Bersihkan meja dari keserabutan. Kalau anda ri rumah, duduk diatas meja yang kosong.

2. Senaraikan semua kerja atau task yang perlu anda buat atau semua perkara yang terlintas dalam fikiran anda.

3. Lepas tu buang senarai yang tidak melibatkan anda. Kekalkan masalah yang hanya melibatkan anda sahaja.

Masalah yang bergantung pada orang lain keputusannya tidak akan selesai dan tak perlu anda selesaikan.

4. Tulis semula task tadi mengikut keutamaan anda.

5. Anda dapati sebenarnya anda hanya mempunyai kerja atau task yang sikit. Lakukan sekarang dengan fokus.

Mengapa anda sibuk.

" Kita selalunya sibuk kerana selalu membuat beberapa perkara yang tak perlu kita buat. ".

Fokus dan fokus dengan kerja dan bisnes anda.

#sedekahilmu

Coach Bahar.
11.Okt.2015

No comments: