Thursday, November 28, 2013

Masalah hutang yang tidak dibayar pelanggan.



Saya berjumpa ramai peniaga yang boleh berniaga, boleh membuat kilang , boleh menyiapkan kerja dan boleh mengeluarkan produk yang baik.

masalah kebanyakan mereka kadang-kadang tersadung dengan hutang yang tidak dibayar oleh pelanggan. lebih malang lagi ianya tidak dibayar oleh syarikat yang kuat dan agensi kerajaan. sudahlah harga dan margin keuntungan tender sekarang sangat nipis, kalau diberi mahal akan tercicir.

Seorang sahabat saya mendapat projek jutaan ringgit dari tender kerajaan dan malangnya tidak dibayar bakinya sehingga dia terpaksa gulung tikar. didepan mata saya dia seorang pengusaha yang tekun , jujur dan bekerja kuat dan tidak rasuah.dia telah siapkan kerja. Disusahkan ini dan itu dan pegawai yang menguruskan kerja mereka berdolak-dalik. ramai orang fikir orang meniaga ni senang dan untung banyak....

Sama jugalah dengan TNB, Telecom, syarikat air, celcom, maxis dan yang lain syarikat gergasi. jika pelanggan mereka lambat membayar, diugut itu dan ini, dipotong bekalan, pembekal mereka sampai enam bulan tak di bayar. saya cakap benar...dan benar. saya juga terlibat dalam beberapa projek sangkut.

akhirnya, ramai ingat yang salah peniaga melayu tak pandai pusing duit, tak pandai berniaga, tak pandai mengurus. usahawan ini juga perlu bayar gaji, mereka juga perlu bayar pembekal, mereka juga perlu makan dan minum. kesihan mereka. itu sebabnya saya banyak mengajar menjual dengan ' pasaran terbuka ' dan kurang bermain dengan kontrek dan tender.

jika anda terlibat seperti apa yang saya cerita diatas, bersabarlah dan teruskan usaha anda dengan tabah.

No comments: