Thursday, November 28, 2013

kerja diluar negara

berfikir diluar kotak.

Anak muda yang baru je habis degree, janganlah hanya mengharap dengan kerja yang ada di Malaysia. cubalah lebih berani dan jangan lah terlalu manja. cuba buka sedikit mata dan mengintai peluang diluar sana. ambil lah peluang bekerja diluar negara. saya pernah tinggal diluar negara dan bekerja disana. ada beberapa sahabat saya yang bukan sama bangsa dengan saya bekerja disana.

masih ingat saya lagi saya berbual dengan devid yang berasal dari ipoh. bekerja di UK dan bermatlamat mengumpul sejuta ringgit. dia bekerja kuat disana dan berangan-angan untuk menubuhkan syarikat IT bila pulang ke Malaysia. Bila dia bercakap bukan lah bagus sangat bahasa inggerisnya dan dia adalah graduan dari MMU.

Saya menyeru anak muda berfikir dan melihat peluang dari luar kotak pemikiran biasa. jika tidak ada mewujudkan persaingan yang semakin ketat.

No comments: