Friday, November 21, 2014

Dalam membuat keputusan bisnes

Dalam membuat keputusan bisnes hanya ada hanya ada tiga cara sahaja untuk membuat keputusan.

1. Serang

Teknik ini sama lah seperti teknik peperangan. bila anda yakin anda menang , anda perlu memulakan serangan atau gempur untuk menawan sesuatu kawasan. adakah kawasan yang anda rancang itu sesuai dan tepat masanya dengan 'tentera' dan kecekapan teknikal yang anda ada?. anda perlu menyerang dengan kekuatan ala-kadar kalau itu pilihan anda ada. tiada siapa yang tahu serangan dan percubaan anda lebih kedepan boleh membawa kemenangan atau sebaliknya.

dalam teknik ini, anda bukan perlukan semata-mata semangat. Anda perlu belajar ilmu serangan. takut-takut mati katak je nanti. jika anda terlalu lama di kawasan anda mungkin anda akan terlalu selesa dan tetapi mungkin anda diserang.

Dalam bisnes, teknik menyerang bukan hanya bermaksud berlawan dengan pesaing semata-mata. serangan mungkin bertujuan meneroka bidang baru atau kawasan baru. jika anda lebih besar menjajah, anda lebih besar pengaruh, bila anda lebih besar pengaruh mungkin anda lebih kaya.

2. Elak atau undur
Teknik ini juga boleh anda guna dalam bisnes. kemenangan peperangan samalah seperti kemenagan dalam medan bisnes. saya maksudkan anda perlu bersedia dari segi pasukan, dengan masa yang tepat dan anda benar-benar yakin. kadang-kadang anda mula diserang dikawasan anda. ada banyak serangan, untuk tidak terus lesap dalam arena bisnes anda mungkin anda berundur sebentar atau mengelak dikawasan lebih selamat buat sementara waktu.

3. Hijrah
Mungkin anda sudah tidak yakin dengan bisnes yang anda jalankan sekarang, buat apa tunggu dan menanggung kerugian yang lebih besar. bukankan lebih baik untuk anda berhijrah ketempat lain dan melakukan langkah baru. Insyaallah berhasil.

kesimpulan.

secara basic nya memang hanya ada tiga je cara untuk mengurus bisnes dan membuat keputusan. mungkin ada 1001 cara lain hanya strategy tambahan dalam mana-mana tiga teknik diatas. Anda benar memerlukan ilmu berniaga, jika anda masih lemah dan tidak tahu bila masanya untuk anda menyerang, berundur sebentar atau berhijrah sebelum anda dibunuh terus atau mati kelaparan sendiri setelah dikepung musuh.
Moganya ilmu yang ringkas ini dapat menambah sesuatu kepada anda dalam mengharung liku-liku medan perniagaan yang lebih mencabar tahun 2014.

Coach bahar

No comments: