Apabila mahu melakukan kerja-kerja branding, pertama-tama jawab soalan ini:
"Apakah idea di sebalik brand produk saya?"
Brand kita adalah 'tag-line' kita.
Contoh tag-line Air Asia adalah "Now everybody can fly." Jadi, idea di sebalik tag-line itu memang sangat mudah difahami.
Dulu tag-line Zaitun Industri adalah 'Tanpa Was-Was'. Idea di sebalik tag-line itu juga sangat jelas.
Tag-line kita wajib menyimpulkan janji kita kepada pelanggan. Dengan janji itu barulah akan tercipta hubungan-jiwa antara pelanggan dan brand kita.
Janji Zaitun = Tanpa Was-Was
Janji Air Asia = Now Everybody Can Fly
Janji PTS = Memandaikan Bangsa
Janji PAS = PAS For All
Tag-line mesti pendek. Dapat dicetak pada kad bisnes kita.
Contoh tag-line Air Asia adalah "Now everybody can fly." Jadi, idea di sebalik tag-line itu memang sangat mudah difahami.
Dulu tag-line Zaitun Industri adalah 'Tanpa Was-Was'. Idea di sebalik tag-line itu juga sangat jelas.
Tag-line kita wajib menyimpulkan janji kita kepada pelanggan. Dengan janji itu barulah akan tercipta hubungan-jiwa antara pelanggan dan brand kita.
Janji Zaitun = Tanpa Was-Was
Janji Air Asia = Now Everybody Can Fly
Janji PTS = Memandaikan Bangsa
Janji PAS = PAS For All
Tag-line mesti pendek. Dapat dicetak pada kad bisnes kita.
No comments:
Post a Comment