Wednesday, October 24, 2012

Rahsia Keajaiban Rezaki (1):: Percaya pada keupayaan diri dan berfikiran besar.


Rahsia Keajaiban Rezaki (1):: Percaya pada keupayaan diri dan berfikiran besar.

Dulu saya berfikiran kecil, selalu saya takut dengan apa yang saya impikan. Rupanya bila saya takut untuk bercita-cita besar saya semakin jauh dengan impian saya tadi. Semua perkara yang saya impikan menjadi sukar dan susah untuk saya dapat.   Menyebabkan saya akan terlalu kecewa jika saya tidak mencapai apa yang saya inginkan.

Pada masa itu, saya hanya percaya logic biasa. Sebagai seorang anak muda yang baru habis degree cukuplah bergaji lima ribu, cukuplah sebuah kereta, cukuplah mencari dan mengumpul duit untuk  sedikit-sedikit untuk bernikah. Saya tidak terfikir dan mungkin boleh pengsan jika diberikan impian yang terlalu besar, contohnya “Aku boleh bergaji 30 ribu sebulan , memakai kereta Mercedes dan membeli rumah bernilai sejuta”. Walaupun pada masa saya berumur 22 saya telah ada pengusahaan dan perniagaan sendiri. Saya menjadi orang biasa-biasa. Saya yakin, anda juga begitu...Lalu saya menghampiri kegagalan disebabkan saya kurang yakin dengan diri sendiri.

Jika hanya yakin pada diri sendiri itu namanya takabur...tetapi jika kita percaya dengan diri sendiri dan yakin dengan kekuasaan Allah itu namanya iman. Saya mula bergerak mempercayai dan berimpikan perkara yang besar-besar. Rupanya jika keyakinan pada Allah bertambah  dan percaya semua nya datang dariNYA semua perkara yang susah dan mustahil tadi menjadi senang dan mudah.

Saya beri cntoh apa yang berlaku pada saya. saya mengimpikan untuk ke mekkah menunaikan umrah dan haji. Saya fikir pada mulanya satu perkara yang sukar, duit belanja, tinggal isteri dan anak, bagaimana kerja saya dan tentu jika saya sudah tua baru dapat saya kesana.
Saya menukar impian, saya berdoa untuk  pergi ke mekkah bersama keluarga saya, Allah tunaikan hajat saya hanya dalam 3 bulan saya setkan impian tadi. tiba-tiba rezaki saya berlempah ruah, saya dapat menunaikan umrah dan ditambah bonus dapat bersama semua 11 orang keluarga saya bersama ibu saya dan dapat menaja mereka kesana. Bila dapat membawa ibu saya yang sudah tua dgn berkerusi roda mencapai impian nya...setiap kali saya ingat perkara ini saya akan mengalirkan air mata bersyukur. Alhamdulilah setiap tahun dapat saya menghantar sekurang-kurangnya seorang ahli keluarga saya ke Mekkah ...insyaallah saya nak seramai mungkin merasa pengalaman yang indah ke sana..doakan saya

Anda perlu berusaha, berserah, terima seadanya, ulang semula dari yang pertama. Saya dan anda perlu bercita-cita untuk menjadi kaya raya. Ramai orang yang saya jumpa tidak mempunyai cita-cita besar. Mereka kata “saya tidak perlu kaya, saya bersyukur dengan apa yg ada. Dah ada sebiji rumah, cukup makan dan pakai, boleh hantar anak belajar...cukuplah. jadi kaya nanti susah..mungkin jadi sombong, lupa Allah ...bla-bla”. Tetapi apa yang saya pelik, mereka masih bertungkus lumus 8 jam bekerja mencari duit, ada yang berebut jawatan dan politik pejabat semata untuk mendapat gaji lebih...eh jangan marah , jangan terasa..saya bukan cakap anda....orang kebanyakan

Sebanarnya orang seperti diatas tadi adalah orang yang ego dan pentingkan diri sendiri. Dia hanya mementingkan dirinya sahaja, tidak memikirkan orang lain sekolah ke tidak, makan ke tidak danseterusnya.. Jika dia makan, bagaimana jiran nya?, jika anaknya belajar, berapa ramai orang yang tidak mampu lagi utk belajar. Apa salahnya anda bercita-cita utuk memberi seramai orang belajar dengan memberi biasiswa kepada mereka. Orang biasa akan berfikir bagaimana untuk mendapatkan penajaan tetapi orang yang Berjaya berfikir bagaimana untuk boleh memberi biasiswa. Orang biasa fikir bagai mana nak dapat perkhidmatan hospital percuma, orang yang Berjaya berfikir bagaimana mahu membina hospital untuk diberi percuma kepada seramai mungkin..dan seterusnya.  

saya selalu terfikir, saya memakai kereta, bagaimana boleh keluarga saya juga punya kereta , sahabat saya punya kereta dan bagaimana boleh saya boleh membantu mereka memiliki kereta. Saya berf impikan untuk kaya dan saya mahukan kayakan seramai orang yang saya boleh, saya bersekolah, saha mahukan sekolahkan seramai orang yang boleh....kenapa? anda tidak percaya?...saya percaya saya dan anda boleh melakukanya. Jangan terlalu asik melihat dan bercakap kejayaan orang lain sehingga terlupa anda juga mampu Berjaya.
Jadinya bagaimana?. Anda perlu berkorban, mengubah tabiat dan berhijrah dari sekarang...sekarang..sekarang...ya sekarang. Mulakan dengan yang kecil dan apa yang anda tahu, tidak perlu modal besar, jadikan mulut, krativiti fikiran dan tenaga anda sebagai modal pertama anda.
Kenangan bersama mak kat mekkah

Saya akan ceritakan sahabat saya yang jatuh dalam perniagaan nya, hilang segalanya ...dia tanpa modal, dengan keyakinan diri dan kepacayaan pada kekuasaan ALLAH dia bangkit semula dengan lebih Berjaya dalam perniagaan...asalkan nak ....

Saya hanya berkongsi cerita, maafkan saya jika ada pandangan yang keterlaluan..yang baik dari Allah dan kurang baik itu dari kejahilan saya sendiri.

No comments: